Det kan være effektivt for børns læring at bringe film ind i undervisningen. Børn og unge har en positiv indstilling til film, hvorfor det kan være en god indgangsvinkel til eksempelvis at åbne op for temaer, der ellers kan være vanskelige at tale om.
Film har fungeret som undervisningsmateriale gennem flere årtier, og det er med god grund. En spillefilm gør det muligt at konkretisere det, der er abstrakt og svært at forstå, hvilket giver eleverne en referenceramme, der kan anvendes til diskussion og læring.
Samtidig vil en film kunne give eleverne hver sin førstegangsoplevelse, der efterlader alle med et individuelt indtryk af både handlingen og æstetikken. Det skaber et udgangspunkt, der gør det muligt for alle elever at bidrage med egne holdninger og fortolkninger.
Film ses som værende underholdning, og børn og unge er i forvejen storforbrugere af film og serier, hvorfor dét at sætte en film på kan være med til at lette undervisningen, så den virker mere legende. Undersøgelser bakker denne påstand op, da tal fra Det Danske Filminstitut viser, at der bliver vist flere og flere film i undervisningen.
Indholdsfortegnelse
DFI’s undervisnings- og streamingportal oplever en stigning
Statistikker fra Det Danske Film Institut viser, at der siden 2015 og til 2019 er blevet oprettet 57 % flere brugere. Selvom statistikken har nogle år på bagen, taler den sit tydelige sprog; film bliver i stigende grad anvendt som undervisningsmateriale.
Udover ovenstående statistik, kan det samtidig ses, at det samlede antal af filmvisninger for det år steg med mere end 35 %, ligesom brugen af undervisningsmaterialer fra Filmcentralen, der er DFI’s digitale undervisningsportal, er mere end fordoblet.
Vær opmærksom på ophavsretten
Den 1. januar 2018 trådte en ny lov i kraft, der gør det vanskeligere at anvende film som undervisningsmaterialer. Som underviser kan man ikke længere blot streame film, som man lyster. Den nye aftale begrænser nemlig adgangen til spillefilm kraftigt – til gengæld sikrer den, at ophavsretten overholdes.
Aftalen, der blev indgået af KL samt en række rettighedsindehavere, giver lærere mulighed for at benytte streamingtjenesten mitCFU, som udbydes af Center for Undervisningsmidler. Efter aftalens indgåelse er der mulighed for at streame omkring 400 udenlandske og danske film.
Det er et væsentligt fald i forhold til det antal film, der var tilgængeligt tidligere. Årsagen hertil er, at Motion Picture Licensing Company, MPLC, ikke længere indgår i den nye aftale. De repræsenterer nemlig mere end 900 producenter, der tilsammen råder over flere end 10.000 filmtitler.
Det begrænser altså udvalget af film til brug i undervisningen betragteligt, hvilket er ærgerligt, da film er en oplagt mulighed for at differentiere undervisningen, ligesom undersøgelser viser, at det højner elevernes engagement.
Film kan anvendes i stort set alle fag
Film kan noget, der er vanskeligt at omsætte til analogt undervisningsmateriale, da selve formen for filmen skaber en indlevelse blandt eleverne, som ikke kan matches på andre måder. Således er film som undervisningsmateriale en oplagt mulighed i langt de fleste fag i både folkeskolen og gymnasiet.
Det er oplagt at anvende film som undervisningsmateriale i de humanistiske fag, hvor i særdeleshed sprogfagene er oplagte. Her vil det være muligt at få indsigt i kulturen samt få en bedre forståelse for det sprog, der undervises i.
Historie er ligeledes et oplagt fag, når der skal inddrages film som undervisningsmateriale. Det giver en unik indsigt i noget, der ellers kan synes abstrakt, eftersom historie typisk ikke visualiseres, når undervisningsmaterialet primært består af tekstmateriale.
Skriv et svar