Indholdsfortegnelse
Jensens Bøfhus
Indledning
For at kunne klare sig i restaurationsbranchen er man nødt at have en forholdsvis god kendskabsgrad fra befolkningen således at du er deres fortrukne spisested. Dog er det ikke altid at nok at restaurantens navn går fra mund til mund hos folk, der skal mere til i dag og som en følge af globaliseringen og den stigende teknologi som vi har er det nemmere at komme ud til mange mennesker på relativ kort tid og til mange målgrupper.
Det er dyrt at have reklamer i tv-medier, radioer, blade, magasiner etc. Derfor er det vigtigt at en virksomhed i første omgang får lavet de korrekte analyser af målgrupper, budskab, medie placering, kodning og mange andre forhold således, at det planlagte budget til promotion holder rammerne.
Jeg vil nu i min følgende opgave analyser og vurdere Jensen’s Bøfhus promotion.
Jeg vil til sidst i opgaven samle det hele og kigge overordnet på Jensen’s Bøfhus promotion og samtidig vurdere deres måde at promote på.
Promotionsformer
Jeg vil i efterfølgende Promotionsformer komme ind på former som Jensen’s Bøfhus kan benytte eller benytter i deres allerede promotionsstrategi.
Jeg har valgt at benytte denne model for at få et indblik i hvordan Jensen’s Bøfhus promotion på nuværende tidspunkt er og hvilke metoder de benytter derfor denne model.
Sales Promotion er en promotion form, hvor der ønskes en afsætning , altså flere besøg i restauranterne denne form er kortsigtede og Jensen’s Bøfhus reklamer bygger meget på denne form, da det gælder for Jensen’s Bøfhus kontinuerligt at have kunder i deres restauranterne så at de forsat kan have en stabil eller øget omsætning, dette er Sales promotion medvirkende til.
Måden som Jensen’s Bøfhus bruger sales promotion til er de har konkurrencer som skal være med til at fremme kendskabsgraden af virksomheden, også gøre opmærksom på sig selv og være til stede hos folk. Når folk tilmelder sig konkurrencerne skal der oplyses personoplysning som er til stor nytte for den fremtidige segmentering af målgrupper sådan at deres reklamere kan blive endnu mere målrettet og være mere effektiv.
Ud over konkurrencer benytter Jensen’s Bøfhus sig også af Kupontilbud, fx når man har spist på en af Jensen’s Bøfhus restauranterne kan man få et klippekort og når man spiser på en af deres restauranter den 10. gang kan man nogle gange få fri isbar og andre gange et frit måltid dette er også medvirkende så folk ønsker lige at komme de ekstra gange udelukkende så folk lige kan få det sidste gratis måltid med på deres kupon.
Online marketing som tidligere nævnt i indledningen står vi foran det største teknologiske gennembrud i nyere tid, børn bliver i dag født med en iPad i munden og ved til og med også hvordan denne benyttes og, det kan industrien drage meget nytte af og især fordi små børn er meget nemme at påvirke når de færdes på internet og sociale medier med alle de reklamer som de får kastet i hovedet hver gang de bevæger sig på nettet og når de så ser noget de ønsker, lægger de et pres på forældrene for, at få det og til sidst giver forældrene sig.
Dette kan Jensen’s Bøfhus drage positive handlinger af. Som Jensen’s Bøfhus allerede gør benytter de sig af annoncer på de sociale medier og ofte besøgte hjemmesider, hvilket er en meget god retning fordi her færdes så mange initiativtagere og influenter som oftest kan være moren eller barnet og herefter lægger et pres på disponenten oftest faren som ikke engang er stor forbruger af sociale medier.
Men han bliver så ”trukket op i en krog” og moren og barnet får deres vilje, og derfor vælges Jensen’s Bøfhus så næste gang familien skal spise ude.
Derfor er det vigtigt, at Jensen’s Bøfhus foresat er aggressiv med deres online marketing.
For mange af deres nuværende og kommende kunder færdes her og for at fange kunderne er det vigtigt at fange dem på de platforme, hvor kunderne befinder sig.
Reklamer var i 1984 ikke et særlig udbredt fænomen især fordi, ikke alle folk ejede et tv dengang og derfor blev reklamerne heller ikke så udbredt til landet som i dag og ramme store dele af den målgruppen man går efter.
Men i dag betegnes et fjernsyn som nødvendigheds inventar som alle mennesker ejer,s derfor når reklamer også langt mere ud til hele Danmark og de relevante målgrupper når en virksomhed vælger at lave tv-reklamer.
Jensen’s Bøfhus er først for nylig begyndt at anvende tv-reklamer, hvilket er positiv set i forhold til markedet og den stigende globalisering, som gør det svære at overleve i dag.
Tv-reklamer sikrer ikke en virksomhed evig levetid, men med tv-reklamer er man godt på vej.
Derfor er det vigtigt Jensen’s Bøfhus forsat promovere sig via tv-reklamer så de hele tiden gør opmærksom på sig selv og hvad de kan tilbyde Danmark.
Public relation, direct marketing, personlig salg er promotionsformer jeg ikke mener Jensen’s Bøfhus skal satse på da mange af de former er gammeldags og ikke når ud til nok kunder. Dog er området som sponsorering et godt område at bidrage til, hvis man såvel når ud til store kredse, hvor logoet ses.
Pressemeddelelser kan også række langt ud til befolkningen, men det kommer an på hvor de bliver placeret, men dog hører pressemeddelelser ikke hjemme i deres promotions strategi mener jeg fordi det tilhører formelle anledninger fx når en minister trækker sig og skal fortælle han trækker sig eller en legetøjsproducent skal fortælle på national tv at de bliver nødt til at trække en bestem type legetøj tilbage fordi det er sundheds farligt.
Det er til formelle anledninger og derfor mener jeg ikke det er en potentiel promotion.
I det Jensen’s Bøfhus er en restaurant har de ingen produkter, derfor er messer og udstillinger heller ikke vigtige for deres fremtidige promotion strategi som ligger under personlig salg.
Pull Strategi
Jeg har valgt at benytte denne model for at fastslå, hvordan Jensen’s Bøfhus promotion når ud til deres kunder og i hvilken rækkefølge. Grunden til jeg ikke senere vil berører push strategi er den omhandler en strategi, hvor det handler om at påvirke og give goder til grossister og detailhandlere for, at få dem til indirekte at promovere ens eget produkt, denne form er også væsentlige billigere, men da Jensen’s Bøfhus er en restaurant har de ingen varer at sælge i butikker (der findes Jensen’s Food som sælger varer, men dette SBU under Jensen’s Group, vælger jeg ikke at berører) derfor er det vigtigere at belyse, hvordan proceduren for deres strategi er fra producent til forbruger.
Jensen’s Bøfhus er en restaurant som selv er ansvarlig for at promovere sig selv og kan ikke lægge pres på nogle grossister eller mellemhandlere da Jensen’s Bøfhus ikke sælger varer i den forstand som kan sælges videre, fordi det er en restaurant, hvor folk kommer og spiser.
Derfor må Jensen’s Bøfhus selv stå for promovering helt ud til forbrugeren og dette koster naturligvis, faktisk ret mange penge, men det afhænger dog stadig af, hvor man ønsker at placere sine reklamer og hvor intensivt det gøres.
Budgettet spiller dog også en rolle ift. promovering, da denne faktorer begrænser, hvor meget promovering der er muligt at lave såfremt det berammet budget ønskes at overholdes.
Men ser man på distributionskanalens ene forhold produkt som er væsentlig at promovere via effektiv markedsføring fordi Jensen’s Bøfhus produkt nemlig er deres menu, hvor folk gerne skulle komme og spise i deres restaurant, derfor er dette forhold ekstra vigtig at fokusere på samtidig kan deres promovering slås sammen med en anden distributionskanals forhold, konkurrence, hvor Jensen’s Bøfhus i deres reklamer skal udbrede et indirekte budskab om, hvad de kan tilbyde som deres konkurrenter ikke kan. Fx i øjeblikket tilbyder Jensen’s Bøfhus gratis dessert, ved køb af noget fra deres menu, dette er en rigtig strategi og yde det ekstra for at få kunderne til at vælge Jensen’s Bøfhus. Dette bevidner også at Jensen’s Bøfhus selv må stå for de nødvendige tiltag(promotion) for at kunne opretholde deres markedsposition.
Kommunikation
Jeg vil med AIDA-modellen fastslå hvordan Jensen’s Bøfhus primært opbygger deres trykte reklamer, som typisk er meget simple med et klart signal og ingen støj.
Attention kvinden på billedet er det fængende i reklamen, vi ser en blonde skandinavisk kvinde som svarer til de ideelle normer for en dansk kvinde som står med en bøf, kartofler og Jensen’s egen favorit sauce.
Nu har reklamen fanget os og vi har lyst til at læse videre.
Interest er teksten ”Der er altid en anledning” som fanger os og bagefter, vi vil vide mere, ”hvorfor” er der altid en anledning, vi er nysgerrig for hvad Jensen’s Bøfhus kan tilbyde modtageren (læseren) af reklamen. Vi er nysgerrig fordi overskriften har et budskab som vi gerne vil vide mere om.
Desire er brødteksten, som er følelsesbetonet. Der står lidt om, hvad de kan tilbyde, at der er hyggelige rammer og er plads til alle og til sidst står der ”Husk, at du kan fejre din fødselsdag og andre festlige lejligheder hos os” og dette kan refereres tilbage til overskriften i reklamen.
Det sidste i brødteksten giver også læseren ”svar” på hvorfor der altid er en anledning.
I brødteksten gives også det endelige budskab og får endda måske kunden til at ønske at spise hos Jensen’s Bøfhus restaurant næste gang familien skal ud og spise. Læseren kan endda til og med også få et behov tilfredsstillet, hvis nu familien som ser reklamen ønsker nye steder at spise i stedet for det sædvanelige og her får en øjenåbner om et andet sted og det giver et tilfredsstillende behov for at have fundet andre steder end kun at spise hos den lokale kineser, som man er ved at blive godt træt af.
Action er her hvor reklamen skal få køberen til at foretage en handling. Her er det vigtigt at Jensen’s Bøfhus skriver adresse og evt. kontaktoplysninger så at læseren af reklamen kan komme og besøge restauranten og det gør denne reklame også i bunden ydermere lægger reklamen også op til en afsluttende bemærkning ”Vi glæder os til at se dig”.
Dette skal også være med til at påvirke forbrugeren, til at tænke, ” ja selvfølgelig ses vi” og så er action delen af reklamen opfyldt, hvis vi får forbrugeren til at tænke sådan dvs. vi får forbrugeren til at handle og komme på Jensen’s Bøfhus restauranter og spise.
Konklusion
Jensen’s Bøfhus lægger mere og mere fokus på deres promotion og har derfor også har begyndt at promovere sig via tv-reklamer som er et godt tiltag fra virksomhedens side.
Jensen’s Bøfhus har forstået konceptet i at det er vigtigt at bibeholde den kendskabsgrad som virksomheden allerede har, men der kommer nye generationer til, som også helst gerne skulle kende til Jensen’s Bøfhus og derfor er det godt at virksomheden også har online marketing med i deres strategiplan og især sociale medier er vigtige at promovere sig på, her befinder sig både nuværende og potentielle nye kunder.
Jensen’s Bøfhus promotion er målrettet omkring deres budskab, om det er reklamer i trykt form, fx på busser, blade eller magasiner til tv- og radio reklamer så lægger de altid vægt på at de er familie venlige, billige og sælger god smagsmæssig kvalitet, her henvises til deres kød.
Dette er naturligvis positiv, at de fokusere på disse ting, men som tiden ændrer sig bliver de også nødt til at følge med og ændrer lidt i deres reklamer, det handler ikke om store forandringer men en ny måde at gøre sig opmærksom på, så man ikke bare går i glemmebogen, som dem der er der, hvis der ikke er andet alligevel.
For ikke, at nå til dette stadie bliver de efter min mening nødt til at ændre deres promoverings strategi, ikke meget, men bare en smule.
Det er enkle ting som at ændre lidt i måden, at få deres budskab ud, ændrer design og så evt. få en person ind på deres reklamer som er gennemgående så, at personen er et ydre billede for virksomheden, som virker troværdig og udstråler her er plads til alle, en rigtig familie far,
som skal få folk til at tænke på Jensen’s Bøfhus når de ser denne person.
Ellers er Jensen’s Bøfhus måde at promovere sig på positivt og deres placering af deres reklamer er veloplagte og gode og de rammer de målgrupper som virksomheden ønsker at ramme.
Skriv et svar