• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / HHX / Afsætning / “Royal Greenland” eksamensopgave i Afsætning

“Royal Greenland” eksamensopgave i Afsætning

april 25, 2016 af Alexander Leo-Hansen 3 kommentarer

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (9 votes, average: 4,33 out of 5)
Loading...

Indholdsfortegnelse

  • 1 Royal Greenland
    • 1.1 Opgave 1
  • 2 Opgave 2
  • 3 Primæreaktiviter
    • 3.1 Den indgående logistik
    • 3.2 Produktionen
    • 3.3 Udgående logistik
    • 3.4 Markedsføring, salg og service
    • 3.5 Støtteaktiviter
    • 3.6 Teknologi
    • 3.7 Indkøb
    • 3.8 Svage sider
  • 4 Opgave 3
    • 4.1 Eksterne forhold
    • 4.2 Interne konkurrenceforhold
  • 5 Opgave 4

Royal Greenland

Opgave 1

Karakteriser kort virksomheden Royal Greenland

Royal Greenland er Grønlands største virksomhed og en af verdens førende leverandører af koldvandsrejer. Royal Greenland har deres hovedsæde i Nuuk og er ejet af det grønlandske selvstyre, hvilket er anderledes i forhold til andre store virksomheder, som eges af kapitalfonde, aktionærer, investorer eller privat personer.

Royal Greenland har en række produktionsfaciliteter i Danmark, Grønland, Canada, Polen og Tyskland de har et salgskontor i Svenstrup udover dette har de en række salgselskaber på det europæiske og oversøiske marked.

Virksomheden har de seneste år fokuseret på teknologi optimering i forbindelse med både deres distribution samt deres produktionsmæssige forhold. Deres råvarer indfanger de selv ved deres egne jægere på havet, så de sikrer høj kvalitet af deres råvarer.

Virksomheden har aktiviteter opdelt både i nordatlantiske og del de europæiske aktivitet. På det nordatlantiske forretningsområde fokuserer de på de grønlandske produkter så som rejer, hellefisk, torsk og krabber. Disse produkter er af høj kvalitet og i den dyre ende af skalaen inde for denne produktkategori. Den europæiske forretningsområde sælges der for det meste i store mængder af fisk, hvor fortjeneste marginen er lavere. 

Opgave 2

Analyser Royal Greenlands interne forhold

I besvarelsen af Royal Greenlands interne forhold, vil opgavebesvarelsen sætte fokus på deres idé/vision , og hvordan den lever op til virksomhedens egentlige praksis derefter vil jeg benytte værdikæden til analysere virksomhedens primære- og støtteaktiviteter til at fastslå, og analysere, hvordan virksomhedens produktion foregår og, hvordan de internt i virksomheden skaber den værdi for kunden, som gør de har den positionering, som de har. Derefter vil jeg overordnet se på virksomhedens produkter ift. en PLC analyse, omkring, hvordan deres produkters succes er. Jeg ville derefter gerne have benyttet boston modellen, til en porteføljeanalyse og, hvordan deres produkter internt i virksomheden forholder sig, men da produkterne ikke opfylder kravet om et SBU kan jeg ikke lave det samt de data der er til rådighed er ikke tilstrækkelige nok til at kunne udarbejde en boston model. Til sidst vil jeg analysere virksomhedens stærke og svage sider for til sidst at komme med en endegyldig konklusion til sidst til besvarelsen af opgave 1.

Virksomhedens idé/vision:

Vi er en fuldt ud vertikalt integreret virksomhed. Royal Greenland bringer nordatlantiske fiske- og skaldyrsprodukter af høj kvalitet fra fangst til forbruger.

  • Kilde: uddrag af Royal Greenlands vision

Royal Greenlands idé bygger på et solidt og godt fundament, hvor det at tilfredsstille kundens behov har stor betydning og især at det er af høj kvalitet. Royal Greenland gør opmærksom på at de er en fuldt ud vertikalt integreret virksomhed, som stemmer godt i tråd med deres egentlige praksis på nuværende tidspunkt.

For at analysere nærmere deres interne forhold benyttes værdikæden.

Primæreaktiviter

Den indgående logistik

For Royal Greenland er kvaliteten af det de sælger vigtigt og allerede i fangsten af diverse rejer, fisk og krebs ligger der en stor værdi i at fange i områder der er bæredygtigt og hvor kvaliteten af det de fanger er af god kvalitet og ikke kommer fra usunde eller skadelige områder. Samtidig skal de også overholde de gældende EU love, som er på området for fangst.

Produktionen

Royal Greenlands produktion er stor og sker i mange lande bl.a. Polen, Tyskland, Danmark, Canada og Grønland. Royal Greenland har de sidste stykke tid fokuseret ekstra på de 21 mindre fabrikker de ejer i Grønland, hvor de har investeret kraftigt i modernisering af produktionsmaskinerne, så de optimere deres produktion og få endnu bedre og højkvalitets produkter ud på markedet. Ydere mere sikre det dem også jobs, bedre produktion og forbedre deres markedsmuligheder så de kan hamle op med de store konkurrerende konkurrenter på markedet. Samtidig ønsker Royal Greenland også at kunne forsyne deres markeder direkte fra fabrikkerne i Grønland, det vil også sikre dem bedre mulighed for kontrol med det færdige produkt og mindske fejlene på produkter, som er sendt til færdig bearbejdelse rundt omkring i Europa, dermed har de større indflydelse på produkterne til de lander på hylderne både b2b men også b2c og sikre derved deres ry for produkter af høj kvalitet.

Udgående logistik

Den udgående logistik varetages af Royal Greenland frem til detailkæderne. I Danmark til Coop, Dansk Supermarked og SuperGros. Den udgående logistik, altså distributionen har gennem de seneste år haft et større markedsfokus, som netop har resulteret i hurtigere og bedre distribution, til de markeder, som betaler den bedste pris for deres produkter.

Markedsføring, salg og service

I de markedsføring og salgsmæssige forhold, har det stor værdi for Royal Greenland at være i nærkontakt med slutbrugeren, som det gøres ved at være på de sociale medier, tilstede i butikkerne med smagsprøver og vejledning (POS-materiale) og så har Royal Greenland også udviklet en app der kommer i kontakt med forbrugeren i det øjeblik, hvor de skal bruge Royal Greenlands produkter. Derved føler Royal Greenland på trods af det er sådan en stor international virksomhed som er så fjernt fra folks daglig, stadig at de er en del af de enkelte forbrugeres liv i hverdagen og skaber derved præferencer hos forbrugeren, som gør at næste gang de skal vælge en produkt inden for de produktkategorier, som Royal Greenland også beskæftiger sig med, sandsynligvis vælger Royal Greenland igen fordi de kan mærke kontakten og får den vejledning, service og hjælp de ønsker fra deres producent, Royal Greenland.

Royal Greenlands salg i Danmark kommer primært fra salg i detailkæderne med 56%. Royal Greenland har også den positionering at de er leveringsdygtige til hoteller, restauranter og kantiner med en omsætningsprocent på 28%. De resterende 16% skal findes ved salg til andre produktionsvirksomheder, som benytter sig af Royal Greenlands produkter til ingredienser.

Støtteaktiviter

Virksomhedens infrastruktur og menneskelige ressourcer:

Virksomhedens infrastruktur støtter godt om den øvrige produktion, med 2000 ansatte fordelt rundt omkring i verdenen har virksomheden gode arbejdskræfter og ressourcer til at varetage virksomhedens produktion, administration og ledelse. Ydermere har Royal Greenland salgskontorer og salgselskaber rundt omkring på europæiske og oversøiske markeder.

Teknologi

Den teknologiske udvikling har været stort og har været primært på produktionsmaskinerne i den grønlandske fabrikker. Både i forhold til moderniseringen af produktionsmaskinerne, som har optimeret produktionen for Royal Greenland og gjort den bedre til forarbejdelse af produkterne, men de har samtidig også investeret i filteringsmaskiner, der skal kunne færdigforarbejde produkterne som de kan distribueres direkte ud til detailhandlen uden skulle færdigarbejdes et andet sted.

Disse tiltag optimere generelt virksomhedens distribution, konkurrenceevne og deres produktionseffektivitet.

Indkøb

Indkøb af råvarer sker kun i de tilfælde, hvor Royal Greenland vælger at købe det fra andre mindre virksomheder, som vælger at sælge til Royal Greenland, men ellers er det kun af emballage og væsker og konserveringsmidler til at holde på holdbarheden af produkterne, for Royal Greenland indfanger selv det meste af deres råvarer.

Produktlivscyklussen for produkterne er vidt forskellige og det afhænger meget af, hvilke produkter der er tale om. Royal Greenland prøver at holde det samlede antal produkttyper ned, ved at udfase de produktvarianter, som ikke sælger eller sælgere dårligere end de andre produkter, for Royal Greenland ønsker at indfase og introducere nye produkter årlig, hvor de har et klart mål om at de minimum skal indbringe 5% af omsætningen. Derfor håber disse produkter at de hurtig kommer fra introduktionsperioden frem til væksten, hvor de begynder at give det resultat, som man ønsker og hvor man begynder at tjene ”pengene”. Det sker naturligvis ikke uden en god introduktionsfase, hvor det stadig er ”usikkert” at købe det nye produkt, men så snart det kommer ind i folks bevidsthed og de forhåbentlig tager det til sig, kan det forsætte til vækstfasen.

Et produkt, som mange kender er Royal Greenlands kutterejer, som har været på markedet længe og er derfor i modningsfasen. Nyhedsinteressen for produktet er for længst forsvundet, men produktet bidrager stadig til omsætningen på et stabilt niveau, men ikke på et niveau som i vækstfasen, hvor der er stor interesse og indtjeningen er stor. Selvom kutterrejerne er top brandet internt, er det ikke kunderne opfatter produktet på samme måde.

De produkter, som vælges at tages ud af produktion har haft sin naturlige nedgang og er endt i nedgangen, hvor produktet ikke mere indbringer en fortjeneste, det kan i visse tilfælde ligefrem være en underskuds forretning, her bør produktet tages ud så der kan bruges flere ressourcer på de produkter der klarer sig bedre. De produkter, som Royal Greenland vælger at tage ud af sortiment kan både være produkter der har været i nedgangsfasen eller produkter der ikke klarede sig godt i introduktionsfasen og aldrig kom til vækstfasen fordi produktet ikke blev taget til sig af forbrugerne og derfor også må tages ud af produktion og dermed sortimentet.

Så generelt med Royal Greenland bredde sortiment ligger deres produkter mange forskellige steder i produktlivscyklusfasen og der må hele tiden vurderes og tages stilling til, om hvorvidt et produkt skal holdes i produktion eller udfases på denne måde opretholder Royal Greenland deres fokus, ressourcer og likvide beholdninger på de produkter som klarer sig godt og som har en god afsætning på markederne.

Stærke siderSvage sider
  • Moderne produktion
  • Skaber gode værdier for kunden
  • Øget nettoomsætning
  • Udnytter den stærke markedsposition
  • Opretholder et godt produktudviklings aktivitetsniveau
  • Skaber gode kunderelationer
  • Skabt et godt netværk til diverse markeder (b2b & b2c)
  • Svag forhandlingsstyrke overfor mellemhandlere på det danske og Europæiske marked
  • Faldende resultat før skat
  • Færdigforarbejde af produkter ude af kontrol

 

Royal Greenland har skabt en yderst moderne og effektiv produktion der for fremtiden skal skabe en mere effektiv produktion og som øger deres konkurrenceevne ift. de øvrige konkurrenter, som er godt, hvor de kan produceres og forarbejde deres råvarer på en god og kvalitetsfyldt måde. De skaber indirekte gode værdier for forbrugerne, som sætter pris på den bæredygtighed og naturlig fangst, som sker når det har med fisk, krebs og rejer at gøre. At produktionen sker så tæt på ind fangst områderne er også en god værdi for kunderne så de ved at de bliver bearbejdet med det samme så risikoen for sygedomme og andre bakterier ikke kan nå at indfinde sig i produkterne. Udover det kendetegnes Grønland også som et natur land der kender sit fag inden for det at fange fisk, krebs og rejer i vandet. Det giver en betryggende ro over forbrugeren, som kan slå sig til ro med at det er fag professionelle og dygtige mennesker, som ikke kun har gjort det siden de fik deres job hos Royal Greenland men igennem hele deres opvækst og netop disse elementer skaber en god værdi for kunden. Det er positivt at der gennem de sidste par år har været en øget omsætning hos Royal Greenland og at de trods de miljømæssige udfordringer stadig får afsat deres varer i et godt og stabilt opadgående tempo og nettoomsætningen viser også de er kommet i en fin positiv udvikling igen efter finanskrisen 2008/09.

Royal Greenland udnytter deres stærke markedsposition i Danmark med en markedsandel på hele 43% for marked for frosne fiskeprodukter og som virksomhed en markedsandel på 20%, ved deres målrettet markedsføring og vejledning hos forbrugeren og ved at deres produkt har præferencer hos mange forbrugere. Deres målsætning for kontinuerligt at udvikle nye produkter og budgettere en %-del for de nye produkter, viser at de kender vigtigheden af at forny sig og holde sig opdateret inden for markedet og hvad de kan tilbyde forbrugerne, så virksomheden ikke holder fast i de gamle produkter, som ikke sælger særlig godt og ender med at gå i glemmebogen. Derfor er deres aktivitetsniveau ift. til produktudvikling en rigtig stærk side og Royal Greenlands form for virksomhed kan godt med positiv effekt forsætte med denne strategi at produktudvikle.

Deres nære og tætte markedsføring er en stærk side og har været et godt tiltag fra Royal Greenlands side da det får forbrugeren til at føle sig tryg og sikker ved produktet pga. den hjælp og vejledning man får bl.a. ved pos-materiale men også gennem deres nyudviklet app.

Det netværk som Royal Greenland har skabt både til detailhandlen, hvor de afsætter deres produkter er et ordinært samarbejde, men ydermere at skabe relationer til b2b markedet og afsætte produkter til restauranter, hoteller og kantiner er et ekstra odinært samarbejde, som for Royal Greenland er et rigtig stærkt signal værdi at sende, at deres produkter er så gode til at afsætte på restauranter, hoteller og i kantiner. At have skabt relationer til b2b markedet har været et godt tiltag og er helt sikkert en fremtid investering, som forsat skal have sin andel af fokus fra Royal Greenland.

At deres produkter også afsættes til indgåelse som ingredienser i andre produktionsvirksomheder er også en stærk side at kunne se sine muligheder disse veje, så der ikke kun er fokus på b2c markedet.

Svage sider

De svage sider som Royal Greenland har er at de rent forhandlingsmæssigt står svagt overfor fx i Danmark Dansk Supermarked, SuperGross og Coop da de sikre afsætning af Royal Greenlands produkter og det er en væsentlig indtægtskilde for Royal Greenland, som de ikke kan gå glip af, derfor kan de tre store udbydere forhandle stærkt om prisen med Royal Greenland da det er deres eneste storkunder i Danmark, hvilket for Royal Greenland er meget uheldigt. Set på det tyske marked har Royal Greenland kun en stor enkeltkunde, Lidl, som også står stærkt fordi de også sikre afsætningen af produkter, i stedet bør de indgå aftaler med flere større grossister for at sikre deres egen forhandlingsstyrke på prisen.

Resultatet før skat har været faldende siden det forgående år med 12 mio. hvilket er skidt, som kan skyldes forskellige årsager. Det kan skyldes deres forhandlingsstyrke overfor grossister, hvis de har ville købe produkterne til en lavere pris en hidtil, så har fortjenesten været dårligere end før eller hvis omkostningerne for produktionen er blevet højere men, grossisterne ikke har været gået med til prisstigningen trods de stigende omkostninger, har Royal Greenland måtte slå sig til tås med den lavere fortjeneste. Derfor bør det analyseres hvad der er sket siden resultatet før skat er 12 mio. dårligere end året før. Dog har de, de forgående år vist at de kan skabe gode resultater og derfor er deres eksistens på markedet ikke truet pga. et tilbagegang på 12. mio. når de tidligere har formået at ændre resultatet før skat i en positiv retning med næsten 200 mio.

De er ved at ændre det men på ikke alle fabrikker i Grønland er det muligt for dem at færdigarbejde deres produktion før den sendes ud af fabrikkerne skyldes teknologien, det gør selve kontrollen og følingen med kvalitet kommer ud af deres hænder og går lidt i mod deres vision omkring produkter af høj kvalitet, da de ikke selv kan bearbejde den sidste del af produktionen fordi det gøres der, hvor den lander efter den distribueres ud af fabrikshallerne i Grønland.

 

Samlet set ser Royal Greenlands interne forhold ud til at være rigtig gode og stærke, deres forståelse for at udnytte deres position og skabe de værdier og relationer, som for forbrugeren til at skabe præferencer er rigtig godt udnyttet. Deres måde at bearbejde deres produkter og deres produktudvikling lever godt op til de konkurrencemæssige udfordringer der kan være i dag ift. at være en virksomhed inden for den branche, som hurtigt kan komme til at blive gammeldags og må dreje nøglen om, men Royal Greenland formår at forstå det er vigtigt med både nytænkning ift. produkter men også teknologisk udvikle sig mht. produktionsmaskinerne så produkterne kan færdigarbejdes på den mest optimale og kvalitetsfulde måde som det ønskes fra Royal Greenlands side af. Deres evne til at se og læse markedet ift. deres produkter er en rigtig stærk egenskab og se, hvornår et produkt har haft sin tid og må trækkes tilbage. Deres forhandlingsstyrke bør Royal Greenland arbejde på og finde en metode at styrke den på, for i fremtiden vil det være en af grundende, hvis virksomheden drejer nøglen om, fordi de har så lidt at skulle have sagt omkring prisen, som er alfa omega. Deres produktion, service og branding hænger i godt tråd med virksomhedens vision.

Opgave 3

Analyser konkurrencesituationen på det danske marked for rejer.

Jeg vil i den kommende opgave se på konkurrenceforholdende på det danske marked for rejer. Jeg vil til at start at analysere de eksterne og inter konkurrenceforhold for at fastgøre konkurrenceevne og for at kunne i konkurrencen om markedsandele derefter vil jeg ved brug af skydeskivemodellen fastslå, om rejer ligger i en bred eller snæver konkurrence for derefter vurdere hvilken form for konkurrenceform der findes på markedet for at fastslå, om det er en stort eller marked, om der er mange udbydere eller om der kun er en stor dominerende virksomhed derefter vil jeg analysere truslen fra leverandører, købere, udbydere af substituerende produkter og fra nye udbydere i en porter’s 5 forces. Til slut runde af med en konklusion på opgavebesvarelsen.

Jeg har valgt at udelukke at beregne pris priskrydselasticitet og berører det emne da jeg ikke mener det har en direkte relevans for opgavebesvarelsen i forbindelse med at analysere konkurrencesituationen for rejer på det danske marked.

Eksterne forhold

Det gælder om at kende konkurrenceforholdende på marked ved at kende konkurrencestrategier, sine konkurrenter, som på det danske marked er Royal Greenland med markedsandel på 20% efterfulgt af Polar Seafood A/S som har 11% at markedet og 50% af markedet fyldes af private labels. Derudover er det vigtigt at kende til markedsstrukturen på markedet.

Efterspørgelsesforhold for rejer på det danske marked kommer fra familier med store børn med forholdsvis høj indkomst samt ældre mennesker. Rejer spises også af børnefamilier. Faktorerne i det industrielle miljø er tilstede og det øger også konkurrenceevnen på et fag som er af ”ældre” dato derfor er det man som reje leverandør i denne branche og på markedet ikke går i stå rent udviklingsmæssigt, men er nødsaget til at udvikle sig pga. ellers løber konkurrenterne fra en på markeds med markedsandelene, dette skaber en bedre konkurrenceevne. Den 5 faktorforhold som råvarer, arbejdskraft, teknologi og viden er vigtige elementer i denne branche da råvarerne indhentes på en atypisk måde ift. de resterende produktionsvirksomheder som befinder sig på de andre markeder. Arbejdskraften er også vigtigt da meget af denne branche har brug for håndkræft og mennesker til at færdig og bearbejde disse produkter. Kapitalen skal være forholdsvis stor da det kræver kapital til produktion, administration, maskiner, promotion og distribution. Viden og teknologi er et vigtigt element da faget/branchen kræver den rette viden om hvordan faget i branchen skal udføres samtidig med at have teknologi som skal effektuere produktionen og man kan færdigarbejde en masse produkter, som kan sælges.

Interne konkurrenceforhold

Innovationsevnen på markedet er forholdsvis høj på trods af det produkt som skabes på markedet. Det handler om konstant at udvikle og finde nye måder at producere produktet og hvordan man ønsker at sammensætte det i bearbejdelsen på fabrikkerne. Virksomhedens organisering i branchen er god for branchen har at gøre med mange elementer i værdikæden, fra indfangelse af råvarer til den skal distribueres ud til detailledet og til at der skal være efterfølgende opfølgning i form af evalueringer og service overfor forbrugerne.

Samtidig bliver produkterne på markedet vurderet af forbrugerne meget efter smag og kvalitet og det handler derfor om at kunne levere en godt produkt der skaber værdi for kunden igennem de primære aktiviteter.

Ansvarliggørelse handler om virksomheden skal placere de mennesker på de rigtige pladser og sørger for at få det bedste frem i folk og hvad de er god til. I denne branche om det er at bruge sine hænder og indfange råvarerne i havet eller om det er at stå for strategi og planlægning af virksomhedens drift nu og i fremtiden, altså at bruge sit hovedet. Det er vigtigt i denne branche at udnytte de menneskelige ressourcer optimalt da det også øger værdien intern i virksomheden fordi alle ved hvad de skal og bruger de kompetencer de har i den rigtige stilling.

Ifm. konkurrenceforholdende er det vigtigt efter at kigget på de forhold og, at herefter internt udarbejde en strategi og planlægning, som rent praktisk kan udføres og fungere og være et modspil til de øvrige konkurrenter.

For at se på om rejer ligger i bred eller snæver konkurrence, vil besvarelsen til fat i skydeskivemodellens indhold for at se, hvor rejer ligger på markedet og i forhold til hvad det dækker hos forbrugerne på markedet.

Rejer ligger i samme produkt til samme målgruppe da rejer ikke umiddelbart har er substituerende produkt. Forbrugeren går ikke ned i kølemontren og kigger på om de skal have rejer eller en laks til aftensmad. Rejer er som et supplement til en hovedret eller hovedkernen i en forret. Derfor er det til samme produkt til samme målgruppe og det vil sige det er snæver konkurrence og virksomheder som sælger rejer ligger ikke i direkte konkurrence med folk som fx sælger fisk, fordi de har hver deres målgruppe, og derfor tages der ikke direkte markedsandele ved at én forbruger køber fisk og en anden køber rejer, for samme målgruppe kan godt købe begge ting og dermed fastslås det at fx rejer og fisk ikke er substituerende produkter.

Konkurrenceformen for markedet i Danmark for rejer er monopolistisk konkurrence fordi det er et heterogent marked, hvor forbrugerne altså har en hvis form præferencer til deres produkter, for eksempelvis er præferencegraden for Royal Greenland 80%

Ydermere er det fordi markedet er kendetegnet ved mange udbydere både mærkeleverandører såsom Royal Greenland og Polar Seafood A/S men også private labes, som trods alt fylder 50% af markedet. Derfor skal reaktionen på markedet ikke være voldsom stor, hvis de øvrige konkurrenter laver en parameterændring da det ikke har stor betydning for den øvrige konkurrenceevne og chancen for at vinde markedsandele.

Set i forhold til at analysere branchen for de udfordringer, som der kan være for at være som etbleret virksomhed på det danske marked inden for rejer vil jeg se på de forhold som der er og kan være til besvær for allerede etablerede virksomheder på markedet.

Truslen fra nye udbydere er ikke voldsom stor på markedet, da det kræver rigtig mange ressourcer og for at trænge ind og der er også en del indtrængningsbarrier som kapital til at producere og færdigarbejde de rejer som man ønsker at sælge på markedet. Har man allerede en virksomheden internationalt er kapitalen på plads og der kræves kun kapital til promotion og distribution. At differentiere sig inden for rejer kan være svært og at tilbyde noget som allerede eksisterende virksomheder på markedet ikke kan, kan være svært at se. Distributionskanalerne til detailledet kan være svært at komme ind til og få aftaler fordi supermarkederne allerede er fyldt godt op med producenter som sælger rejer. Stordriftsfordelene som allerede eksisterende virksomheder har er ne fordel og de er næsten garanteret afsætning af deres varer, hvilket gør de kan lave stordrift og nedsætte omkostningerne, men det er ikke sikkert, nytilkomne virksomheder kan opnå det sammen, hvis de ikke kan garanteres den rette afsætning.

Truslen fra nye leverandører i branchen er ikke stor da producenten selv indfanger deres råvarer til produktion og derfor er der ikke problemer som skal tages stilling til ift. leverandøre.

Truslen fra købere er middelmådig. Rejer er ikke den mest spise varer her i Danmark og varen ses også lidt som en retro varer, derfor kan det være svært altid at sikre sin afsætning fordi det handler om hvad der er et trend i landet i perioderne og hvis rejer ikke er en af dem, sikres ikke den ønskede afsætning. Men ses truslen fra køberne på b2b markedet er truslen dog her større da der et få store detailled handlere på markedet som Coop, Dansk Supermarked og SuperGross, som har en stærk forhandlingsstyrke i forhold til pris, som også nævnt tidligere. Truslen fra substituerende produkter er ikke særlig stor da mængden for substituerende produkter fra rejer ikke er særlig stor, rejer er en spise for sig selv og kan næppe til sidestilles med så mange andre varer. Enten vælger man rejer og ellers gør man ikke. Det er ikke sådan man kan være i tvivl om hvad man skal vælge. Fx ligesom det kan være med om man skal købe en PS4 eller en Xbox, her vil truslen fra substituerende produkter være meget større.

Konkurrenceforholdende på det danske marked for rejer er meget forskelligt, der findes nogle store udbydere af rejer som har andre produktkategorier samtidig findes der også en del private labes som fylder meget af markedet. Derfor forekommer der mange udbydere, som afsætter rejer i detailhandlen. Markedet for rejer er svært at komme ind på i Danmark da markedet allerede er fyldt med mange udbydere og det er derfor heller ikke et interessant marked at komme ind på som ny udbyder, markedet er mættet. Dog er der en lille substituerende konkurrence fra andre produkter, som giver udbyderende på marked ro til at arbejde med deres produkter, branding og udvikling af produkter, uden konstant skulle tage stilling til substituerende produkter, som ligger og giver direkte konkurrence. Selvom markedet er mætte er det stadig svært, hvis man som ny udbyder vælger at afsætte rejer da det kræver en masse viden om fangst, produktion og den rette branding af sådan et produkt og det kræver en forholdsvis god kapital til menneskelige ressourcer, maskiner, produktion og branding for at kunne starte, hvis man vel og mærket ikke allerede er en veletableret reje virksomhed internatonalt.

Opgave 4

Diskuter Royal Greenlands anvendelse af parameteren produkt.

Jeg vil i denne opgave tage fat i De 4 p’s ene element produkt og se på de forhold som kan indgå i diskussionen af Royal Greenlands anvendelse af parameteren produkt og til sidst lave en afsluttende konklusion på opgave 4.

Kvaliteten af Royal Greenlands produkter er ifølge dem selv høj og det skaber den gode værdi for kunden i det, de ved de spiser et produkt som er lavet af høj kvalitet og på en god måde. Selve designet af deres produkter bærer præg af det samme og det er let genkendeligt når man kigger efter produktet eller det står siden af konkurrence varer da det altid er i blå emballage med deres logo trykt centralt på varen samtidig er der også billeder af den grønlandske natur på emballagen som giver forbrugeren en følelse af at der er en rent og naturligt naturprodukt.

Sortimentet inden for deres produkter er bredt og de tilbyder mange forskellige produkter fra rejer, til røget laks til færdigretter. Servicen i forbindelse med salg af deres produkter er god og med en enkelt app hjælpes og vejledes forbrugeren hele vejen igennem efter købet, hvordan produktet kan anvendes bør opbevares og meget andet. Desuden står der også i varedeklarationen hjælp til opbevarelsen af produktet. Deres måde at udskifte deres sortiment på konstant er en god mulighed for at holde sig selv op som virksomhed på at skulle forny og udvikle sig, som en marked som dette kræver, og det gør forbrugerne konstant har nye muligheder for at vælge blandt nye varer fra Royal Greenland og det får også forbrugeren til at se at virksomheden er i konstant udvikling og at det ikke bare er gået i en cirkulær udvikling, hvor de bare kører driften og produkterne som de sidste mange år. Til gengæld er der også en bagside ved at gøre dette. Når nye produkter introduceres fjernes gamle produkter også og det gør for det mindre tal som faktisk stadig købte et bestemt produkt fra Royal Greenland at de ikke kan købe produktet mere som gør nogle folk frustreret og uforstående overfor hvorfor produktet er taget ud af produktion. For det er de færreste der kan se det i et højere perspektiv omkring, hvorfor et produkt er taget ud af produktion og slet ikke, hvis du som privat forbruger står nede ved køledisken i supermarkedet efter en hård dag kl. halv seks om aftenen og får at vide at produktet er udgået, så vil man være ligeglad med om produktet ikke solgte godt, man vil bare have det. Det er den form for frustration der kan opstå hos den enkelte forbruger, som ikke kender til Royal Greenlands produktstrategi og ikke kan se tingene i et højere perspektiv og dette kan skabe dårlige præferencer for forbrugerne til Royal Greenland. Den anden ulempe ved at anvende parameteren produkt, som de gør er, at de også konstant skal bruge ressourcer og tid på først og fremmest at idégenerere, udvikle, sælge og promovere nye produkter, men de skal samtidig holde et skarpt øje med, hvor alle deres produkter ligger set på PLC kurven, om produktet er i nedgangsfasen og skal trækkes ud af produktion eller om de ligger in introduktionsfasen og har svært ved at komme videre til vækstfasen, fordi produktet ikke tages i mod af forbrugerene så skal det også tages ud. Dette kræver ressourcer, tid og penge at skulle holde øje med dette for med deres anvendelse af parameteren produkt, er det vigtigt de holder sig opdateret i forhold til deres produkter på markedet og hvornår de skal introducere nye produkter, og hvornår de skal tage produkter ud af produktion.

Deres fokus på eget brand og private labes ligger i godt overensstemmelse med hvad markedet ønsker og det er godt tager markedets efterspørgsel seriøst og ikke ønsker at tvinge markedet til at købe Royal Greenlands produkter i stedet for deres private labes og deres største omsætning internationalt ligger hos private labes med en procent sats på hele 85% hvor det der imod i Danmark er 50/50 imellem egne mærker og private labes.

Så samlet set er deres brug af parameteren produkt tilstrækkelig god og sikre det dem en forsat udvikling og nytænkning i forhold til deres virksomhed i generelhed, men også at udvikle og gøre deres produkter bedre, så forbrugerne får en god præference til Royal Greenland, så deres produkter forbindes med høj smagsfuld kvalitet og at forbrugeren derfor fremadrettet fortrækker Royal Greenland så virksomheden forsat kan bibeholde deres gode regnskab og forsat være i en stabil, sikker og god vækst mange år frem endnu. Og deres forståelse for salget af private labels er også godt og de formår at have fokus på dette område også da det fylder rigtig meget i omsætningen og de tilbyder, hvad der er efterspørgsel af på markedet i stedet for at prøve at lave en kunstig efterspørgsel på deres eget mærke i stedet for private labes, hvis det alligevel ikke holder, at målret fokusset udelukkende på deres eget mærke.

Ingen relaterede artikler.

Skrevet i: Afsætning

Kommentarer

  1. Louise skriver

    januar 31, 2017 kl. 16:50

    Hvilken karakter fik du for den?

    Svar
    • Alexander Leo-Hansen skriver

      januar 31, 2017 kl. 17:17

      Hej Louise,

      Jeg har ikke selv lavet opgaven, men alle opgaver på Skoleanalyser er vurderet til 10 eller 12 🙂

      Svar
  2. Anders Jensen skriver

    september 29, 2018 kl. 16:03

    Vurderingen af leverandørernes forhandlingsstyrke i porters 5 forces er forkert, da den tager udgangspunkt i Royal Greenland selv. Det er IKKE virksomheden ift branchen, det er branchen ift konkurrencesituationen.

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

Alexanderleo.dk
Snydbookmakerne.dk
Festivaltips.dk

Danders&More

Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR