At være leder kan være en kæmpe udfordring. Du skal både kunne se en måde, at nå de mål der er sat for virksomheden, og samtidig skal du sørge for at dine medarbejdere trives i din ledelse. Hvis du har været leder i mange år, kan det være svært at være bevidst om, hvad du gør godt og hvad du kan gøre bedre. Vi guider dig igennem punkter du kan overveje, i din ledelse.
Indholdsfortegnelse
De personlige kompetencer
Du har sikkert allerede et sæt personlige kompetencer som du trækker på. Som leder er der jo nogle grundlæggende personlige kompetencer som går igen, i hvert fald for den gode leder. En leder skal have øje for den overordnede proces, og mål. Men samtidig skal en god leder også være opmærksom på det ene individ. Der er mange faktorer som udgør en god leder, vi har kogt det ned til fire essentielle kompetencer, som en hver leder burde have.
At have tillid til sine medarbejdere, er hele forudsætningen for at i kan respektere hinanden og arbejde sammen. Overvej om du møder dine medarbejdere med tillid og hvad det i får ud af det. Autoritet og autenticitet er to ting som er bundet op på, at du tør, at være dig selv, og samtidig leder på en måde, som giver mening og motiverer andre. Stå ved dig selv, og håndter konflikter professionelt. At tage ansvar som leder, er en vigtig faktor som indikerer om du er en pålidelig leder. At tage ansvar for situationen, og løfte der, hvor dine medarbejdere har brug for det, er den tydeligste måde at udvise lederskab på.
Tænk over de ovenstående faktorer, og mærk efter, om du kunne have brug for at lave nogle ændringer i forhold til dine personlige kompetencer.
Styrk dine lederkompetencer
Som leder kan man altid styrke sine kompetencer. Mange ledere vælger at efteruddanne sig, eller tage kurser. På den måde er man altid opdateret på, de nyeste metoder og teorier. Efteruddannelsen eller kurset, handler selvfølgelig om ens behov. En projektlederuddannelse kan i helhed styrke mange ledere, da ledelse i sig selv, er et projekt, som handler om at en masse faktorer skal gå op i en højere enhed. Man lærer blandt andet at kommunikation, samarbejde og om forandringsledelse og konflikthåndtering.
Skriftlige kompetencer
Det er måske et par år siden du har fået undervisning, og derfor er din skriftlige kompetencer måske blevet lidt rustne, måske endda forældede. De skriftlige kompetencer er som reelt vigtige når det kommer til at være en kompetent leder. Mange opfatter dårlige skriftlige kompetencer, som personen bag, som inkompetent eller uintelligent. Derfor ville et kursus i skriftlig kommunikation kun være gavnligt for den garvede leder. Her lærer man at skrive klare og informative budskaber, som kan være alt fra breve, mails, referater og nyhedsbreve.
Ingen kan det hele
Der er mange generelle forventninger til en god leder, men i bund og grund er en leder jo bare et almindeligt menneske. De fleste mennesker er gode til nogle ting, og mindre gode til andre. Derfor er det også vigtigt at man realistisk i forhold til, hvad man kan og interesserer sig for, og hvad man skal styre udenom. Når tiden er knap, og du skal sende en lang og formel mail ud, kan det være problematisk hvis du ikke er den bedste formidler i verden. Hvis du ikke har tid eller tålmodighed, kan du få foretaget korrekturlæsning af andre nemt, hurtigt og professionelt. Hos Studiekorrektur.dk, sørger de også for at give dig feedback, så du stille og roligt kan forbedre dine skriftlige kompetencer.
Vær innovativ
Som leder kan tingene godt blive lidt trivielle. Udfordre dig selv, og dine medarbejdere. Mange ledere holder sig opdateret på nye metoder og teorier. Et eksempel er de virksomheder, som indfører forbud om at arbejde over, eller laver fire dags arbejdsuge. På den måde optimerer man for kortere arbejdsdage, mere velvære i form af fritid, og derved bliver medarbejderne nødt til at være mere produktive i en mindre tidsperiode. Dog viser alle studier, at det fungerer, da medarbejderne er mindre syge og har mere energi.
Skriv et svar