• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / Blog / Var tablets i skolen en gevinst for eleverne og lærene?

Var tablets i skolen en gevinst for eleverne og lærene?

september 15, 2017 af Alexander Leo-Hansen Skriv kommentar

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (1 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

Introduktionen af tablet-computere som eksempelvis iPads har været en forholdsvis stor succes i de danske folkeskoler, som samlet har investeret millioner af kroner på de flade maskiner.

Skolerne poster mange penge i nye tablets, men det giver ikke nødvendigvis bedre undervisning, viser resultaterne fra den nye PISA-undersøgelse. De estimerede tal er ikke korrigeret for usikkerhed og socioøkonomisk baggrund.

En umiddelbar sammenhæng mellem PISA-score, hvor 39 PISA point svarere til et skole år, og f.eks. tablets, behøver heller ikke at betyde, at det lige netop er tablets, der er årsag til det dårligere resultat.

Indholdsfortegnelse

  • 1 Hvordan bruger børnene tablets i undervisningen
    • 1.1 Mere aktivitet
  • 2 Lærene skal også undervises
    • 2.1 Øget skrivehastighed

Hvordan bruger børnene tablets i undervisningen

For mange børns vedkommende fylder de sociale medier mere og mere med konstante opdateringer og likes. Hvis ikke vi går ind på dette områder med råd og vejledning, risikerer vi at sætte alle gevinsterne ved brugen  af tablets over styr, fordi eleverne simpelthen bliver distraherede.

En Undersøgelse af skoleelevers kundskaber i læsning, matematik og naturfag viser i 2012 nemlig, at elevernes adgang til tablets i skolen og derhjemme ikke nødvendigvis fører til bedre PISA-resultater snarer tværtimod.

De elever, der brugte tablets i skolen, opnåede 491 point i matematik, mens elever, der ikke havde samme adgang til tablets, opnåede 514 point. Der kunne tilsvarende ses en forskel I læsning og naturfag.

Der er ikke den store forskel på resultaterne ligemeget om eleverne brugte en iOS eller Android tablet. Hvis du ikke selv kender forskellen på de to styresystemer, så kan du læse mere om det i denne tablet test.

Mere aktivitet

Eleverne er ofte meget aktive og engageret når de arbejder med tablets, og aktive elever er normalt et tegn på god læring. Men i de situationer kan det være svært for underviseren at sikre en faglig kvalificering af elevens arbejde.

Vi er glade for aktive og kreative elever, men får måske ikke lært dem nok undervejs. Det er absolut ikke let at være underviser i en situation hvor eleverne kan lave alle mulige andre ting, selvom flere undersøgelser viser, at eleverne skrive længere tekster, når de lærer at skrive på et tastatur. Desuden er de mere motiverede for at skrive.

Særligt drengene ser ud til at drage stor fordel af at begynde skrivetræningen på en tablet. Håndskrift kræver nemlig en fingerfærdighed eller finmotorik, som udvikles senere hos drengene end hos pigerne. Hvor motiverende er det så, når du når til 3. klasse, og du helt siden 1. klasse har slidt med at få bogstaverne til at se pæne ud? For det er ikke let samtidig at gennemskue om de rent faktisk bliver bedre rent fagligt og tager indlæringen til sig, da det lige netop er den form for undervisning lærerne ikke har fået tilstrækkelig støtte til.

Lærene skal også undervises

Teknologien redder ikke elevernes læring, det er en målrettet undervisning og fagligt dygtige lære der skal løfte eleverne og gøre dem dygtigere. Om eleverne bruger tablets eller bøger er mindre betydningsfuldt, det kunne være et prioriteret indsatsområde når undervisernes kompetencer skal udvides og de selv er på skolebænken i takt med at tiderne bliver mere og mere digitaliseret.

Øget skrivehastighed

Et par Nifu-forskere har selv foretaget en såkaldt kvasi-undersøgelse af elevernes skrivehastighed.

Selvom undersøgelsen ikke er videnskabelig grundig nok, mener de alligevel, at den afslører en vis tendens.

Konklusionen var, at eleverne som skrev på tablets, og som gik på en skole hvor de bruger tablets, kom hurtigere op i skrivehastighed, end de elever som skrev i hånden.

Ingen relaterede artikler.

Skrevet i: Blog

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

Alexanderleo.dk
Snydbookmakerne.dk
Festivaltips.dk

Danders&More

Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR