Indholdsfortegnelse
Generelt
- Aldrig ”metasprog” (i denne opgave har jeg valgt, herefter vil jeg så gå overtil). Dette hører kun hjemme i de større skriftlige opgaver.
- Du må ikke referere til, at du besvarer en skoleopgave.
Litterær artikel
- Teksten er i fokus
- Skal analysere og informere
- Man må ikke anmelde i en litterær artikel
- Definer faglige begreber
- Bevægelsen mellem det almene og det konkrete (teksten) giver gode point.
Struktur:
- Indledning:
- Skal fange læseren
- Skal præsentere teksten/teksterne (forfatter, titel, årstal)
- Skal præsentere fokus i analysen og fortolkningen
- Analyse:
- Vælg det relevante ud
- Vær systematisk
- Skab sammenhæng i det, du skriver
- De analytiske pointer skal tilrettelægges, så de bevæger sig logisk hen imod et samlet overblik (fortolknigen)
- Dokumenter alle iagttagelser i teksten med gode eksempler. Der skal hele tiden være belæg for analysen og fortolkning.
- Husk at lave teksthenvisninger (side og linietal)
- Analysen skal fungere som en slags argumentation for fortolkningen
- Brug fortolkningen som en opsamling på iagttagelserne i teksten
- Konklusion:
- Perspektiver (litteraturhistorisk, ideologisk, holdningsmæssigt osv.). Denne perspektivering kan også ske som en del af analysen.
- Skab sammenhæng mellem indledning og konklusion
- Man kan fremsætte personlige overvejelser, men pas på!
Kronik
- Dine og andres holdninger til emnet er i fokus
- Systematisk argumentation
- Skal overbevise læseren (overvej inden du går i gang, hvad du vil overbevise læseren om, hvad dit fokus skal være).
- Fremstillingsformer: Redegørelse, argumentation, diskussion
Struktur:
- Indledning:
- Skal fange læseren
- Skal præsentere problemstillingen/påstandene
- Kan evt. præsentere baggrunden for problemstillingen eller den aktuelle debat.
- Brug gerne spørgsmål
- Redegørelse:
- Præsenter tekstmaterialet præcist (forfatter, titel, årstal)
- Redegør for hovedsynspunkterne i tekstmaterialet
- Redegør for teksternes virkemidler/fremstillingsform/argumentation osv.
- Lav en kobling af teksternes form og indhold
- Diskussion:
- Lav en klar og logisk overgang mellem det redegørende og det diskuterende afsnit
- Opsummer redegørelsen
- Stil diskussionsspørgsmålet
- Skab en logisk struktur i diskussionen
- Sørg for overbevisende dokumentation (eksempler, kilder, udtalelser osv.)
- Konklusion:
- Den pointe, der skal overbevise læseren
- Du kan fx: vurdere løsninger, præcisere, tage stilling
- Konklusionen SKAL afsluttes med en klar pointe
- Skab sammenhæng mellem indledning og konklusion
Essay
- Emnet er i fokus
- I essayet undersøger man et emne og reflekterer over det.
- Essay betyder forsøg
- Prøve sig frem.
- Inddrage personlige erfaringer og oplevelser, egne reaktioner og viden.
- Ikke systematisk argumentation som i kronikken
- Udgangspunkt i undren eller et paradoks
- Den skrivende er i højere grad tilstede i essayet end i litterær artikel og kronik
- Læseren skal inddrages i en dialog
- Fremstillingsformer:
- Beretning
- Beskrivelse
- Karakteristik
- Refleksion (åben diskussion: overveje, nuancere, problematisere, stille spørgsmål. Ikke overbevise)
- Typisk for essayet er en vekslen mellem
- konkret beskrivelse, karakteristik og fortælling
- refleksion, opsummering og problematisering
- Spring mellem det konkrete og abstrakte
- Koblinger mellem det faglige og det almene
- Den opgavegenre, hvor evnen til at udtrykke sig flydende og personligt er mest i fokus
- Man skal kunne høre den personlige stemme, uden at det bliver privat eller talesprogsagtig
- personlig sprogtone (hele dette talhurlumhej; banker fanden på)
- ironi
- rytmisk opremsning
- modsætninger
- replikker
- retoriske spørgsmål
- ordene er valgt med omhu
- sproglige billeder
Struktur
- Ikke en fast struktur (ifht. kronik og litterær artikel)
- Skal disponeres, så læseren naturligt følger med og inddrages
- Essayets struktur kan minde om filmens klippeteknik: Læseren skal kunne følge med, selvom der er mange spring
- Indledning:
- Skal fange læseren
- Præsenter emnet, så læseren kan se det for sig (fx citat, eksempel, definition, beskrivelse, beretning)
- Brug konkrete, anskuelige billeder i indledning og afslutning
- Hovedtekst:
- Sørg for at inddrage læseren
- Sørg for at være til stede i essayet
- Sørg for at inddrage tekstmaterialet
- Sørg for at veksle mellem de konkrete eksempler og det reflekterende
- Konklusion:
- Opsummer den vigtigste pointe
- Skab sammenhæng mellem indledning og konklusion
- Brug konkrete, anskuelige billeder i indledning og afslutning
Essayet SKAL have en åben slutning: Konklusionen skal være åben og lægge op til dialog. Læseren skal inviteres til at deltage i vurderingen
Skriv et svar