• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / STX / Dansk / De 3 opgavegenrer i dansk stil

De 3 opgavegenrer i dansk stil

oktober 12, 2016 af Alexander Leo-Hansen Skriv kommentar

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (1 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

Indholdsfortegnelse

  • 1 Generelt
  • 2 Litterær artikel
      • 2.0.1 Struktur:
  • 3 Kronik
      • 3.0.1 Struktur:
  • 4 Essay
      • 4.0.1 Struktur

Generelt

  • Aldrig ”metasprog” (i denne opgave har jeg valgt, herefter vil jeg så gå overtil). Dette hører kun hjemme i de større skriftlige opgaver.
  • Du må ikke referere til, at du besvarer en skoleopgave.

Litterær artikel

  • Teksten er i fokus
  • Skal analysere og informere
  • Man må ikke anmelde i en litterær artikel
  • Definer faglige begreber
  • Bevægelsen mellem det almene og det konkrete (teksten) giver gode point.

Struktur:

  • Indledning:
    • Skal fange læseren
    • Skal præsentere teksten/teksterne (forfatter, titel, årstal)
    • Skal præsentere fokus i analysen og fortolkningen
  • Analyse:
    • Vælg det relevante ud
    • Vær systematisk
    • Skab sammenhæng i det, du skriver
    • De analytiske pointer skal tilrettelægges, så de bevæger sig logisk hen imod et samlet overblik (fortolknigen)
    • Dokumenter alle iagttagelser i teksten med gode eksempler. Der skal hele tiden være belæg for analysen og fortolkning.
    • Husk at lave teksthenvisninger (side og linietal)
    • Analysen skal fungere som en slags argumentation for fortolkningen
    • Brug fortolkningen som en opsamling på iagttagelserne i teksten
  • Konklusion:
    • Perspektiver (litteraturhistorisk, ideologisk, holdningsmæssigt osv.). Denne perspektivering kan også ske som en del af analysen.
    • Skab sammenhæng mellem indledning og konklusion
    • Man kan fremsætte personlige overvejelser, men pas på!

Kronik

  • Dine og andres holdninger til emnet er i fokus
  • Systematisk argumentation
  • Skal overbevise læseren (overvej inden du går i gang, hvad du vil overbevise læseren om, hvad dit fokus skal være).
  • Fremstillingsformer: Redegørelse, argumentation, diskussion

Struktur:

  • Indledning:
    • Skal fange læseren
    • Skal præsentere problemstillingen/påstandene
    • Kan evt. præsentere baggrunden for problemstillingen eller den aktuelle debat.
    • Brug gerne spørgsmål
  • Redegørelse:
    • Præsenter tekstmaterialet præcist (forfatter, titel, årstal)
    • Redegør for hovedsynspunkterne i tekstmaterialet
    • Redegør for teksternes virkemidler/fremstillingsform/argumentation osv.
    • Lav en kobling af teksternes form og indhold
  • Diskussion:
    • Lav en klar og logisk overgang mellem det redegørende og det diskuterende afsnit
    • Opsummer redegørelsen
    • Stil diskussionsspørgsmålet
    • Skab en logisk struktur i diskussionen
    • Sørg for overbevisende dokumentation (eksempler, kilder, udtalelser osv.)
  • Konklusion:
    • Den pointe, der skal overbevise læseren
    • Du kan fx: vurdere løsninger, præcisere, tage stilling
    • Konklusionen SKAL afsluttes med en klar pointe
    • Skab sammenhæng mellem indledning og konklusion

Essay

  • Emnet er i fokus
  • I essayet undersøger man et emne og reflekterer over det.
  • Essay betyder forsøg
  • Prøve sig frem.
  • Inddrage personlige erfaringer og oplevelser, egne reaktioner og viden.
  • Ikke systematisk argumentation som i kronikken
  • Udgangspunkt i undren eller et paradoks
  • Den skrivende er i højere grad tilstede i essayet end i litterær artikel og kronik
  • Læseren skal inddrages i en dialog
  • Fremstillingsformer:
    • Beretning
    • Beskrivelse
    • Karakteristik
    • Refleksion (åben diskussion: overveje, nuancere, problematisere, stille spørgsmål. Ikke overbevise)
  • Typisk for essayet er en vekslen mellem
    • konkret beskrivelse, karakteristik og fortælling
    • refleksion, opsummering og problematisering
  • Spring mellem det konkrete og abstrakte
  • Koblinger mellem det faglige og det almene
  • Den opgavegenre, hvor evnen til at udtrykke sig flydende og personligt er mest i fokus
    • Man skal kunne høre den personlige stemme, uden at det bliver privat eller talesprogsagtig
    • personlig sprogtone (hele dette talhurlumhej; banker fanden på)
    • ironi
    • rytmisk opremsning
    • modsætninger
    • replikker
    • retoriske spørgsmål
    • ordene er valgt med omhu
    • sproglige billeder

Struktur

  • Ikke en fast struktur (ifht. kronik og litterær artikel)
    • Skal disponeres, så læseren naturligt følger med og inddrages
    • Essayets struktur kan minde om filmens klippeteknik: Læseren skal kunne følge med, selvom der er mange spring
  • Indledning:
    • Skal fange læseren
    • Præsenter emnet, så læseren kan se det for sig (fx citat, eksempel, definition, beskrivelse, beretning)
    • Brug konkrete, anskuelige billeder i indledning og afslutning
  • Hovedtekst:
    • Sørg for at inddrage læseren
    • Sørg for at være til stede i essayet
    • Sørg for at inddrage tekstmaterialet
    • Sørg for at veksle mellem de konkrete eksempler og det reflekterende
  • Konklusion:
    • Opsummer den vigtigste pointe
    • Skab sammenhæng mellem indledning og konklusion
    • Brug konkrete, anskuelige billeder i indledning og afslutning

Essayet SKAL have en åben slutning: Konklusionen skal være åben og lægge op til dialog. Læseren skal inviteres til at deltage i vurderingen

Ingen relaterede artikler.

Skrevet i: Dansk

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

Alexanderleo.dk
Snydbookmakerne.dk
Festivaltips.dk

Danders&More

Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR