• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / STX / Oldtidskundskab / Analysemodel til Oldtidskundskab

Analysemodel til Oldtidskundskab

juni 16, 2015 af Alexander Leo-Hansen Skriv kommentar

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Indholdsfortegnelse

  • 1 Analysemodel til Oldtidskundskab
    • 1.1 1. niveau: Forståelse
    • 1.2 2. niveau: Analyse og fortolkning
    • 1.3 3. niveau: Perspektivering og vurdering

Analysemodel til Oldtidskundskab

Arbejdet med tekster i Oldtidkundskab kræver, at man er stand til at kunne forholde sig til en tekst på forskellige taksonomiske [af gr. taksis, ordning + nomos, lov] niveauer (altså kort sagt tekstanalyse, hvor man bevæger sig op ad en ”trappe” fra et referende niveau, til en analyse af teksten, videre til en fortolkning og afsluttende et perspektiverende niveau, hvor man vurderer teksten).

For at komme op ad en trappe begynder man nederst og bevæger sig trinvist op – det gør man også med de taksonomiske trin, men brug kun lidt tid på første niveau, meget tid på 2. niveau og mindre tid på 3. niveau.

Nedenstående er en grundmodel – den kan altså anvendes på de fleste tekster i Oldtidskundskab, men det er ikke sikkert, at alle elementer er relevante i hver tekst! Samtidig kan modellen suppleres med jeres egne forslag.

1. niveau: Forståelse

  • Hvad står der i teksten? Lav et kort referat (med egne ord) af de centrale dele af teksten uden at lægge din analyse, fortolkning eller mening i det.
  • Hvis der er tale om et længere tekststykke kan det være en god ide at lave afsnit og sætte overskrifter på.

2. niveau: Analyse og fortolkning

  • Personkarakteristik. På første niveau har du allerede bestemt de vigtigste personer – nu skal vi have noget ”kød” på dem: Kan vi tegne en profil af personen/-erne, så vi kan sige noget om måden at tænke/føle/handle på? Hvordan er deres indbyrdes forhold?
  • Temaer: Hvad handler teksten om? Tænk især i begreber.
  • Skikke/levemåde: Kan vi sige noget generelt om personernes levevis/skikke/ samfundsindretning.
  • Stiltræk: Finder vi eksempler på (forskellige former for) ironi, humor, sarkasme, alvor, ordspil, retorik (patos, etos, logos), alliterationer osv.
  • Opbygning: Hvordan er tekststykket opbygget, og hvor er vi henne i forhold til resten af teksten.
  • Budskab: Hvad vil teksten/forfatteren sige til os?

3. niveau: Perspektivering og vurdering

  • Hvor: Er teksten blevet opført/reciteret/læst/mundtligt overleveret eller på anden måde ”brugt”?
  • Tid: Hvornår er teksten skrevet og hvordan kan den sættes ind i sin historiske samtid?
  • Sammenligning: I forhold til temaerne, genren, budskabet osv. hvad kan vi så sammenligne teksten med af andre tekster?
  • Betydning: Har teksten/temaerne/budskabet haft nogen indflydelse senere i historien?
  • Forfatteren: Hvem er han/hun?
  • Genre: Er dette poesi, prosa, drama (retorik, filosofi, historieskrivning osv.)

Denne analysemodel skal kun bruges vejledende, og skal ikke følges slavisk.

Ingen relaterede artikler.

Skrevet i: Oldtidskundskab

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

Alexanderleo.dk
Snydbookmakerne.dk
Festivaltips.dk

Danders&More

Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR