• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / STX / Religion / Analysemodel til Religion

Analysemodel til Religion

juni 16, 2015 af Alexander Leo-Hansen Skriv kommentar

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (6 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...

Indholdsfortegnelse

  • 1 Analysemodel til Religion
  • 2 Du skal foretage en analyse af kildens religionsfaglige indhold med præcise tekstreferencer
  • 3 Du skal foretage en perspektivering og vurdering af kildens religionsfaglige indhold ud fra dine analyseresultater 

Analysemodel til Religion

Du skal vise kendskab og forståelse af kildens tilhørsforhold til en religion og kildens tid, sted og afsender

  • Afsenderens kontekst/tid

Fastsættelse af, hvor vi er i religionens historie. Er vi i religionens formative, mellemliggende eller nutidige form/skikkelse?

  • Afsenderens genre/sted

Fastsættelse af, om det er en kanonisk tekst, en central tekst af en religiøs specialist/autoritet, en perifer tekst af en menig troende. Eller er det en tekst af en religionshistoriker, religionskritiker, journalist etc.

  • Afsenderens synsvinkel

Fastsættelse af afsenderens synsvinkel på emnet, om den er indefra eller udefra

Indefra synsvinkel: Guddom, hellige skrifter, præst, menig troende
Udefra synsvinkel: Religionsforsker/ekspert, feltarbejde, journalist(pas på objektiviteten).

 

Du skal foretage en analyse af kildens religionsfaglige indhold med præcise tekstreferencer

  • Udpege og redegøre for det religionsfaglige emne i kilden

Fastsættelse af det overordnede emne og dets problemstilling, som afsenderen taler om.

  • Udpege og redegøre for de religionsfaglige begreber i kilden

Hvilke og hvordan inddrager afsenderen religionens forestillinger om myter/grundfortælling/legende, ritualtype og funktion, troslære, åbenbaring, teologi, antropologi og kosmologi?

  • Udpege og redegøre for religionsfaglige fænomener i kilden

Hvilke og hvordan inddrager afsenderen religionens begreber om f.eks. Messias, Guds søn, profet, ren/uren, motiv/samvittighed, ære/skam, sharia, næstekærlighed, den 8-leddede middelvej, nirvana, karma/samsara, himmel, helvede, dommedag, tantra, nadver, Ramadan og andre anvendte, faglige begreber fra undervisningen?

  • Diskussion af afsenderens synsvinkel på emne, fænomener og begreber

Hvordan vægter afsenderen sine ord, argumenter og fokuspunkter, stramning/diskussion etc.

  • Diskussion af afsenderens syn på den religiøse etik

Hvordan ser afsenderen på principperne for at være en god kristen, muslim, buddhist og hvor står afsenderen i forhold til det traditionelle syn på den religiøse etik?

  • Diskussion af afsenderens syn på forholdet mellem religion og samfund

Herunder kan du diskutere, om afsenderen er åben eller lukket overfor det omgivende samfund, og om afsenderen ser positivt eller negativt på f.eks. modernitet, demokrati, videnskab eller andet.

  • Fastsættelse af afsenderens tilhørsforhold til en religiøs retning og gruppe

Anvendelse af din viden om de forskellige religiøse retninger og grupperinger indenfor en verdensreligion og de sociologiske begreber:

– Minimalisme Individet ser troen som afgrænset til den private sfære.

– Maksimalisme Individet anser religionen som omfattende alle dele at tilværelsen – dermed ønskes religionen også at lave rammen om samfundet.

– Traditionalisme Når individet tager afstand fra det moderne samfund og gør op med nyere traditioner for at vende tilbage til det sande, religiøse fundament indenfor religionen
– Modernisme Individet bryder med de gamle traditioners foregangsmåde – ofte med udgangspunkt i det samtidige samfund – og fortolker den religiøse hensigt i forhold til den aktuelle situation.

 

Du skal foretage en perspektivering og vurdering af kildens religionsfaglige indhold ud fra dine analyseresultater 

  • Diskussion af kildens betydning og autoritet (magt) indenfor religionen
  • Perspektivering til tekster fra undervisningen i religionen, der behandler det samme religionsfaglige indhold (ligheder og forskelle)

Diskussion af ligheder og forskelle mellem kilderne og overvejelse af, hvad er de uenige om indenfor religionen?

Diskussion af retningernes forskellige syn på forholdet mellem religion og samfund og overvejelse af, hvad er det for problemstillinger, de er uenige i indenfor religionen?

  • Perspektivering til tekster fra undervisningen i andre religioner, der behandler det samme religionsfaglige indhold (ligheder og forskelle)

HUSK SAGLIG OG FAGLIG TALE OG PRÆCISION!

Ingen relaterede artikler.

Skrevet i: Religion

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

Alexanderleo.dk
Snydbookmakerne.dk
Festivaltips.dk

Danders&More

Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR