Indholdsfortegnelse
Analysemodel til Religion
Du skal vise kendskab og forståelse af kildens tilhørsforhold til en religion og kildens tid, sted og afsender
- Afsenderens kontekst/tid
Fastsættelse af, hvor vi er i religionens historie. Er vi i religionens formative, mellemliggende eller nutidige form/skikkelse?
- Afsenderens genre/sted
Fastsættelse af, om det er en kanonisk tekst, en central tekst af en religiøs specialist/autoritet, en perifer tekst af en menig troende. Eller er det en tekst af en religionshistoriker, religionskritiker, journalist etc.
- Afsenderens synsvinkel
Fastsættelse af afsenderens synsvinkel på emnet, om den er indefra eller udefra
Indefra synsvinkel: Guddom, hellige skrifter, præst, menig troende
Udefra synsvinkel: Religionsforsker/ekspert, feltarbejde, journalist(pas på objektiviteten).
Du skal foretage en analyse af kildens religionsfaglige indhold med præcise tekstreferencer
- Udpege og redegøre for det religionsfaglige emne i kilden
Fastsættelse af det overordnede emne og dets problemstilling, som afsenderen taler om.
- Udpege og redegøre for de religionsfaglige begreber i kilden
Hvilke og hvordan inddrager afsenderen religionens forestillinger om myter/grundfortælling/legende, ritualtype og funktion, troslære, åbenbaring, teologi, antropologi og kosmologi?
- Udpege og redegøre for religionsfaglige fænomener i kilden
Hvilke og hvordan inddrager afsenderen religionens begreber om f.eks. Messias, Guds søn, profet, ren/uren, motiv/samvittighed, ære/skam, sharia, næstekærlighed, den 8-leddede middelvej, nirvana, karma/samsara, himmel, helvede, dommedag, tantra, nadver, Ramadan og andre anvendte, faglige begreber fra undervisningen?
- Diskussion af afsenderens synsvinkel på emne, fænomener og begreber
Hvordan vægter afsenderen sine ord, argumenter og fokuspunkter, stramning/diskussion etc.
- Diskussion af afsenderens syn på den religiøse etik
Hvordan ser afsenderen på principperne for at være en god kristen, muslim, buddhist og hvor står afsenderen i forhold til det traditionelle syn på den religiøse etik?
- Diskussion af afsenderens syn på forholdet mellem religion og samfund
Herunder kan du diskutere, om afsenderen er åben eller lukket overfor det omgivende samfund, og om afsenderen ser positivt eller negativt på f.eks. modernitet, demokrati, videnskab eller andet.
- Fastsættelse af afsenderens tilhørsforhold til en religiøs retning og gruppe
Anvendelse af din viden om de forskellige religiøse retninger og grupperinger indenfor en verdensreligion og de sociologiske begreber:
– Minimalisme Individet ser troen som afgrænset til den private sfære.
– Maksimalisme Individet anser religionen som omfattende alle dele at tilværelsen – dermed ønskes religionen også at lave rammen om samfundet.
– Traditionalisme Når individet tager afstand fra det moderne samfund og gør op med nyere traditioner for at vende tilbage til det sande, religiøse fundament indenfor religionen
– Modernisme Individet bryder med de gamle traditioners foregangsmåde – ofte med udgangspunkt i det samtidige samfund – og fortolker den religiøse hensigt i forhold til den aktuelle situation.
Du skal foretage en perspektivering og vurdering af kildens religionsfaglige indhold ud fra dine analyseresultater
- Diskussion af kildens betydning og autoritet (magt) indenfor religionen
- Perspektivering til tekster fra undervisningen i religionen, der behandler det samme religionsfaglige indhold (ligheder og forskelle)
Diskussion af ligheder og forskelle mellem kilderne og overvejelse af, hvad er de uenige om indenfor religionen?
Diskussion af retningernes forskellige syn på forholdet mellem religion og samfund og overvejelse af, hvad er det for problemstillinger, de er uenige i indenfor religionen?
- Perspektivering til tekster fra undervisningen i andre religioner, der behandler det samme religionsfaglige indhold (ligheder og forskelle)
HUSK SAGLIG OG FAGLIG TALE OG PRÆCISION!
Skriv et svar