Indholdsfortegnelse
Buddhisme
Buddha
Siddhartha Gautama Buddha (ca. 560 fvt. – 480 fvt.) i Nordindien af krigerkasten (ikke kongelig). Dyrket som guddommelig lærer siden buddhismens begyndelse. Levede på tidspunkt hvor Upanishaderne blev til. Brød med det verdslige liv, fik religiøst gennembrud i en mystisk oplevelse og første prædiken = Benarestalen. Døde som vandrepredikant.
Buddhister ikke særlig interesserede i den historiske Buddha, da det er den mytiske version der tæller og ikke det materielle.
Myte: appel til intellekt og underbevidsthed
Karma
- Følgerne af sine tidligere gerninger, ikke undgås
- Gerninger føder nye
- Alt har en årsag og en virkning
- Virkninger fører til nye, derfor: God gerning → gode, ond gerning → onde
- Karma medfører samsara
Samsara
- Kredsløbet af genfødsel.
- Kredsløb af virkning og årsag
- Når et væsen dør vil det ikke have oplevet alle reaktioner → genfødsel.
- Starter hele tiden på ny i endeløs række
- Genfødt godt hvis god karma, skidt hvis dårlig karma
Nirvana
Oplysning og opløsning. Blive et med alt og ingenting. Fri for karma og samsara. Blive et med helhed/kosmos. 5 skandhaer opløst – evig strøm. Slippe fri af livets lidelse.
Buddhister skal blive et med den evige strøm (Nirvana) af energi der ligger bag alt, slippe sig selv fri. Opnå Nirvana= slukke begæret/ livstørsten
De fem skandhaer:
Menneske ikke et Jeg, men en del af helhed – består af:
Legemlig form, følelser, forestillinger, viljesytringer (handlinger) og bevidsthed
Karma holder os sammen. Derfor spræng sig selv → del af helhed/evig strøm
De fire ædle sandheder om lidelse (at binde sig til den materielle verden, som vil forgå)
- Den hellige sandhed om lidelse: (diagnose= lidelse)
- Den hellige sandhed om lidelsens oprindelse (årsag= begær(→ karma))
- Den hellige sandhed om lidelsens ophør (sygdommens ophør=begærets ophør, Nirvana)
- Den hellige sandhed om vejen der fører til lidelsens ophør (kur/middel= den 8-leddede vej)
Den 8-leddede vej:
Middelvejen. 2 yderpunkter: ekstrem askese og ekstrem luksus. Begge skal undgås fordi de opsluger mennesket.
– Den rette anskuelse (livet er en lidelse) (visdom)
– Den rette beslutning (slukke begæret) (visdom)
– Det rette ord (moral)
– Den rette handlemåde (moral)
– Den rette levemåde (moral)
– Den rette stræben (meditation)
– Den rette tanke (meditation)
– Den rette selvfordybelse (meditation)
→ opnå oplysning/Nirvana
Riter:
Ritualer. Ofte symboliserer de en overgang fra ét stadie til et andet, overgange forbundet med menneskelige kriser så som; undfangelse, fødsel, pubertet, ægteskab og død.
Arhat:
Betyder “den (ær)værdige” – “den der har gjort sig fortjent”. En arhat har taget fjerde indvielse, som er korsfæstelsen eller opofrelsen. En arhat er et menneske, der har gået den højeste og bedste “vej” og derved frigjort sig for reinkarnation. Bodisattva har opnået samme erkendelse, men undlader at indgå i Nirvana, for at hjælpe andre til oplysning.
Bodhisattva:
Menneske som har opnået Nirvana, men som alligevel lader sig genføde for at hjælp andre til at opnå deres Buddha-natur og opnå fuld oplysning. (også brugt om Gautama Buddha inden han opnåede denne indsigt.)
Sangha:
Det buddhistiske fællesskab. Buddhismens klostervæsen, nonner og munke
Buddhister bekender sig til Sangha, Buddha og Dharma (buddhistisk løfte)
Dhama:
Buddhas lære. Han giver sin erkendelse og opfordrende metode til opnåelse af Nirvana videre. Metode til vejen mod frelse, indsigt og erkendelse er som en gave til mennesket, men Buddha siger at den enkelte selv må erfare noget, og finde det sandt og tro på det (tæt på Theravada-buddhismen).
Buddhas lære = 4 ædle sandheder, 8-leddet vej
Meditation: Koncentration og fokus på fx
- mantra (lyd)
- genstand (fx et lys, prik)
- åndedræt
- visualisering (fx fjer)
Sila (etik):
Er buddhisternes etiske normer, udformet i 5 forskrifter og gælder både munke og lægfolk.
- Afholde sig fra at tage noget levende væsens liv.
- Afholde sig fra at tage, hvad der ikke gives.
- Afholde sig fra utugt (for munke gælder dette seksuel omgang i det hele taget)
- Afholde sig fra falsk tale.
- Afholde sig fra at indtage destillerede og gærede drikke, der forårsager beruselse og hensynsløshed.
Overholdelsen af disse etiske forskrifter vil give mennesket god karma.
For munkene gælder yderlige fem forskrifter.
- Afholde sig fra at indtage føde på upassende tider.
- Afholde sig fra dans, sang, musik og usømmelig optræden; fra brugen af blomsterkranse, parfumer og salver; og fra ting der tjener til at smukke og forskønne udseende.
- Afholde sig fra brugen af høje og luksuriøse sæder.
- Afholde sig fra brugen af store og magelige senge.
- Afholde sig fra at have med guld og sølv at gøre.
Synkretisme:
Betyder sammenblande eller forene. Religionsblanding eller sammensmeltning. Religioner som bevidst eller ubevidst har integreret religiøse eller filosofiske elementer som traditioner og guder fra andre religioner. Tilpasset sig til omgivelserne, tiden og andre religioner.
Pali-Kanon/Tripitaka:
”De tre hovedlinjer/kurve” henviser til tre samlinger som udgør buddhismens nedskrevne hellige skrift. Indeholder ordensreglerne, Buddhas prædikerne og kommentarer til dem.
Livshjulet: (Gennemgang indefra og ud)
- Elementerne der holder menneskene fanget i livshjulet!
- Slangen = had, grisen = uvidenhed og hanen = begær. Holder sig fast i hinanden og er endeløst forbundet og får derfor hjulet til at dreje rundt → skaber karma.
- Til højre: Her ses dem der har levet efter deres had, uvidenhed og begær. De ledes til
dårligere genfødsler, dårligere karma og helvede.
Til venstre: Her ses dem der ikke lader sig forlede. De får bedre karma og arbejder sig mod
oplysning. Helhed viser at mennesker er forbundet af karma og samsara og ikke passive ofre for livets op- og nedture.
- Gudernes verden (ill. som guddommelig glæde)
- Halvgudernes/dæmonernes verden
- Dyrenes verden (ill. som opføre sig som dyr, drifter)
- Helvede (ill. som følelsesmæssigt helvede)
- De onde/sultne ånders verden (spøgelseseksistens)
- Menneskenes verden
Årsagskæden: yderste ring
- Uvidenhed – Symboliseret ved en blind kvinde. Uvidenheden forårsager, at vi famler os af
sted gennem livet i blinde, styret af vores begær. Derved skaber vi os hele tiden nye
karmiske dannelser.
- Karmiske dannelser – hvilket vises ved en pottemager. Som pottemageren skaber krukkens
form, skaber vi vores karakter og skæbne, vores karma, gennem vores handlinger. Hermed
er grundlaget skabt for vores fremtidige bevidsthed.
- Bevidsthed – der findes før begyndelsen af hvert nyt liv. Den fremstilles som en abe, der
griber en gren, for på samme måde som aben rastløst hopper fra gren til gren, således
springer bevidstheden fra genstand til genstand. Bevidstheden kan imidlertid ikke eksistere
alene, så den danner grundlaget for en ny sind-krop kombination.
- Sind-krop-kombination, en ny fysisk krop. Den nære sammenhæng, der i denne hersker
mellem det kropslige og det psykiske, vises her som to mennesker i en båd. Denne fysiskpsykiske
organisme opdeles yderligere i de seks sanser.
- De seks sanser – og deres aktiviteter, nemlig evnerne til at tænke, lugte, smage, se, føle og
høre. Disse evner vises som vinduer og døre i et hus, hvorigennem vi ser verden udenfor.
Sanserne driver os mod objekterne i verden udenfor os selv og bringer os kontakten.
- Kontakten – mellem sanserne og deres genstande, her vist som kontakten mellem to
elskende. Ud af kontakt springer følelserne.
- Følelserne – symboliseret af en mand, hvis øje er blevet gennemboret af en pil. Pilen i øjet
viser følelsens intensitet og måske de smertefulde konsekvenser, der indhenter dén, der lader
sig rive med af behagelige og gode fornemmelser. Ud af følelseskontakten kommer
livstørsten.
- Livstørsten – eller stærk længsel eller begær fremkaldt af de behagelige følelser. Begæret
medfører klyngen sig til.
- Klyngen sig til – eller griben efter genstandene, som det har rettet sig imod. Dette vises ved
en mand, der plukker frugter fra et træ og samler dem i en kurv. At klynge sig til noget
styrker livets bånd og fører til en ny tilblivelsesporoces.
- Tilblivelse – fremstilles som et samleje mellem en mand og en kvinde. Den seksuelle
forening fører til genfødsel.
- Fødsel – vises ved en fødende kvinde. Og når fødsel har fundet sted følger altid død.
- Død – symboliseret ved en mand, der på ryggen bærer en død til ”begravelsespladsen”.
Herefter starter hjulet igen fra 12, med ny karma.
- Mara holder livshjulet. Mara er årsagen til genfødslen. Den holder menneskene fanget i
Samsara. For at blive oplyst og derved komme ud af genfødslen og livshjulet, er man nødt
til at møde Mara. Mara selv har indsigt med sine 3 øjne. Der er ild i hans øjenbryn, hvilket
viser han er vred. Han hoved er dækket af en kyse lavet af kranier der symbolisere han styrer
døden. skrækindjagende fordi man møder ham når hjulet holder op med at dreje rundt (holder op med at føle). Sidste prøve før udfrielse. Kun den som er uden frygt kan klare mødet med ham. Mara er en den del af os selv, som er had, begær og uvidenhed.
- Buddha er oplyst. Han kan derfor sætte sig udenfor samsara. Han er både indenfor livshjulet
og udenfor. Han er tilstede i alle verdenerne, så han altid kan hjælpe! Der vil altid være en
vej til oplysning gennem Buddha. Bodhisattva
- Den 8-ledede vej. Buddha holder et hjul med 8 led – den ædle 8 ledede vej – metoden til at
opnå oplysningen. Nirvana
Eksistentielle/metafysiske spørgsmål besvares ikke, da det ikke tjener noget formål, da det kun er vejen til Nirvana der betyder noget.
Buddhistisk religion:
Retninger:
- Mahayana: (Det store fartøj/vej) folkereligion, læren om middelvejen. Bodhisattva-ideal. Redde andre end sig selv (derfor stort fartøj) Forestilling om altings Buddha-natur
- Theravada/Hinayana: (Det lille fartøj/vej) Munkereligion (dog folkelig i fx Sri Lanka og Thailand), Arhat-munke som ideal. Egen frelse, ikke andres (derfor det lille fartøj). Retning der ligger tættest på Buddha
- Vajrayama: (Diamantskibet/vej) også kaldet tantrisk buddhismen, karakteriseres som skole der anviser hurtig, magisk vej til Nirvana. Specielle meditationer. Lægger stor vægt på lærerens, lamaens, rolle, og kaldtes derfor også Dalai Lama
Buddhistiske lande:
Japan, Kina, Indien, Tibet, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Korea, Afghanistan, Pakistan, Myanmar (Burma), Indonesien, Sri Lanka
Skriv et svar