• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / Kompendier / Gratis noter til Matematik C STX

Gratis noter til Matematik C STX

juni 29, 2016 af Alexander Leo-Hansen Skriv kommentar

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (4 votes, average: 4,50 out of 5)
Loading...

Hent gratis eksemplar af disse noter

Vilkår gælder

    1. Procent- og rentesregning

    Redegør for begrebet fremskrivningsfaktor. Gør rede for formlen for kapitalfremskrivning og hvorledes konstanterne bestemmes. Gør også rede for gennemsnitlig procentvis rente.

    Procent betyder hundrededele

    Dvs.

    Et eksempel med at lægge procent til

    Læg 7 % til 300 :

    En anden måde:

    Generelt:

    Tallet 1,07 kaldes for fremskrivningsfaktoren F

    Et eksempel med at trække procent fra

    7 % fra 300

    Dvs. når vi lægger procent til / trækker fa, så ganger man bare med F.

    Man kan se på F om det er en stigning eller fald

    Større end 1 :

    Mellem 0 og 1 :

    Eksempel:

    Hvordan lægges 7 % til to gange?

    Generelt:

    Kapitalfremskrivningsformlen:

     

                  Antal terminer

     

    Slutkapital          Startkapital         rentefod

    Ovenstående formel er klar til at beregne slutkapitalen ,

    Udledning af formel for:

     

    Start med at skrive renteformlen op igen:
    Vi vil isolere , så vi dividerer faktoren over på den anden

    side:

    Nu har vi isoleret , men kan lige bytte rundt på de 2 sider, så formlen
    er klar til indsættelse:

    Udledning af formel for :

     

    Start igen med at skrive renteformlen op:
    Vi vil isolere , så vi dividerer først over på den anden

    side:

    Nu er problemet at står inde i en parentes som er i n'te potens. Men da
    n er kendt, kan vi bare tage den n'te rod på begge sider og dermed fjerne potensen:
    Potensen er nu ophævet, og derfor er parentesen unødvendig. Til allersidst skal vi så bare flytte de +1, der bliver til −1 på den anden side:

    Nu er isoleret, men igen kan vi lige bytte rundt på de 2 sider, så formlen er klar til indsættelse:

    Læg mærke til den vigtige detalje, at de −1 står udenfor -tegnet!

    Nu mangler vi kun at finde den færdige formel for n (antal terminer)

    Udledning af formel for :

     

    Start igen med at skrive renteformlen op:
    Vi vil isolere , så vi dividerer først over på den anden

    side:

    Nu er problemet at står hævet som eksponent. Vi kan ikke tage den n'te rod, når vi ikke kender n! I stedet har vi brug for at få flyttet væk fra sin hævede position som eksponent. Det gør vi som bekendt ved hjælp af logaritmereglen, så vi starter med at tage log på begge sider:

    Nu forklarer I så at logaritmereglen siger vi kan flytte ud på den anden side af log og gange med den:
    Nu skal vi bare dividere faktoren over på den anden side:

    Nu er isoleret, men som før kan vi lige bytte rundt på de 2 sider, så formlen er klar til indsættelse:

    Beregning af :
    '10.000 kr. sættes ind til 3,4 % i rente pr. år. Hvad står der efter 7 år?'.

    Det er forhåbentligt klart, at I skal finde slutsaldoen , så I sætter bare direkte ind i grundformlen:

    Husk at procenttallet skal divideres med 100 først!

    Beregning af :
    'Der står nu 26.000 kr. på en konto. De har stået til 2,7 % i rente gennem 8 år. Hvad blev der sat ind fra start?'. I bør kunne høre at det er der ønskes, og brug derfor den tidligere udledte formel:

    Afrund altid til nærmeste øre i renteopgaver.

    Beregning af :
    '7.000 kr. er vokset til 9.600 kr. på 10 år. Hvad har den gennemsnitlige årlige rente været?'. I kan jo høre det er renten, der spørges til, så peg på den tidligere udledte formel og sæt ind:

    Husk at oversætte resultatet til procent til sidst ved at gange med 100 (= rykke kommaet to pladser).

    Beregning af :
    'Du har 20.000 kr. og vil gerne spare op til 30.000 kr. Hvor lang tid tager det, hvis du kan få 4 % i rente pr. år? Her må det jo være n, der skal findes, da n står for antal terminer, og dermed hvor lang tid, der går:

    Men det vil sige at det først er efter 11 år / den 11. rentetilskrivning, at der står mere end 30.000 kr.

    Gennemsnitlig rente:

    Hvad er den gennemsnitlige rente, hvis du har fået renterne 4 %, 11 % og 7 % tre år efter hinanden?

    Svar:

    Heraf ses at rækkefølgen af renterne er ligegyldige, da den rækkefølge man ganger sammen på er ligegyldig!

     

    Sammenlign evt. svaret med det primitive gæt på: .

    Man kommer altså tæt på med den primitive metode, men den er forkert! Og det rigtige svar er i øvrigt altid en smule lavere end det primitive svar.

    Eksempel:

    Omregning fra årlig til månedlig rente:

    En størrelse vokser med 30 % på et år, den månedlige rente er:

    Dvs. .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1. Procent og rentesregning

    Redegør for, hvordan man lægger procent til eller trækker procent fra. Redegør for sammenhængen mellem rente og fremskrivningsfaktor. Fortæl desuden om indekstal, her må du gerne inddrage eksempler fra dit projekt i rentesregning.

    At lægge procent til eller trække procent fra:

    For at forklare dette vil det være naturligt først at forklare hvordan man bare tager procent af noget:

     

    Eks.: Hvad er 17 % af 600?

     

     

    1 % af 600

    Men man har lov at bytte rundt på 17 og 600!

    Altså tager man 17 % af noget ved at gange med 0,17!

    (Hvis I synes de første ombytninger er for svære at forstå/huske, så bare start ved og forklar at man tager 17 % af noget ved at gange med 0,17).

     

    Nu da vi har vist hvordan man tager % af noget kan vi gå videre til at lægge % til noget:

     

    Eksempel: 14 % skal lægges oven i 800:

     

     

    De 100 % fra start

    + 14 %             =>         114 % efter vi har lagt de 14 % oven i de 100 %.

    Og efter det, er det let at forklare det modsatte: At trække procent fra:

    Eks.: −12 % på 1100. (Svarer til 12 % rabat på et køb til 1100 kr.):

    De 100 % fra start

    −12 %         =>       88 % tilbage efter vi har fjernet 12 % fra de oprindelige 100 %

    Redegør for sammenhængen mellem rentefod og fremskrivningsfaktor:

    En god måde at svare på dette kan være at sammenligne renteformlen, med den normale måde at opskrive grundformlen for eksponentiel udvikling på. Dette spørgsmål er også relevant ved flere af de senere spørgsmål!

    Heraf ses at:

    svarer til slutsaldoen

    = 'begyndelsesværdien' svarer til der jo er startsaldoen og dermed også 'begyndelsesværdi'.

    svarer til antal terminer – dog med den lille forskel at normalt er et helt tal.

    Endelig ses det at hvis det hele skal passe sammen må konstanten være lig med .

    Men er jo netop fremskrivningsfaktoren for en eksponentiel udvikling, og derfor er den søgte sammenhæng:

    fremskrivningsfaktoren                       rentefoden (eller vækstraten eller den relative tilvækst)

    De 100 % vi har fra start

    Fortæl om indekstal:

    Igen er man næsten nødt til at tage udgangspunkt i et eksempel. Så start med at lave skelettet for et eksempel, men lad mig finde på nogle tal, så censor kan se det ikke er et eksempel I har lært udenad. Skitser noget der minder om nedenstående tabel, så vil jeg bagefter bede om at få lov til at vælge tallene under 'værdi' for jer. Det kunne f.eks. være:

    År200020032005
    Værdi
    Indekstal

    (Basisår?)

    Forklar at indekstal bruges til at lave en overskuelig sammenligning – ofte mellem forskellige tidsperioder (så derfor har I valgt årstal i øverste række). Samtidig har I så her vist at der ikke behøver at være samme afstand mellem årstallene. Nu vælger jeg så nogle tilfældige tal under 'Værdi' for jer:

    År200020032005
    Værdi25.40031.80035.500
    Indekstal

    (Basisår 2000)

    Forklar så at Indekstal kan bruges til at gøre tallene under 'værdi' mere overskuelige. Lad os sige at vi vælger år 2000 som basisår (I kan senere vise at det ikke behøver at være det første år, der er basis!).

    Nu forklarer I så hvordan sidste række udfyldes:

    Forklar at pr. definition er I-tallet for basisåret 100. Endvidere har vi formlen:

    Som et tjek kan man se at hvis man sætter værdien for basisåret ind øverst får man netop 100 som man jo skal få i basisåret.

    Så udregner I Indekstallet for de to næste år:

    (Det er nok at skrive den første udregning på tavlen!)

    Afrund til max. 1 decimal, da I-tal skal være overskuelige! Vi har nu følgende tabel:

    År200020032005
    Værdi25.40031.80035.500
    Indekstal

    (Basisår 2000)

    100125,2139,8

    Nu kan man let se følgende stigninger:

    2000    2003: + 25,2 %

    2000    2005: + 39,8 %

    MEN:

    2003    2005: 139,8 − 125,2 = 14,6 % -point

    Ved den sidste er det altså ikke ægte %, da vi ikke starter med 100 (basisårets værdi) som I-tal.

    Hvordan finder vi så den ægte %? Der er to måder, og I skal mindst kunne den ene (men må gerne brillere med begge! J):

    Metode 1: Sig vi kan bruge relativ tilvækst (der var en grund til at det var 1. delspørgsmål!):

    (Vi kunne lige så godt have brugt I-tallene som slut og start (tjek det!), men da de er en smule afrundede har jeg her brugt tallene under 'Værdi' som slut og start).

    I virkeligheden er stigningen altså kun på 11,6 % og ikke 14,6 %. Det skyldes at ændringen på de 14,6 i I-tal ikke er så stor i forhold til tallet 125,2, som hvis vi havde startet med tallet 100. Kun når vi starter med 100 (hvor 1 jo er lig med 1 % af tallet!), kan man direkte aflæse % -ændringen som forskellen mellem de to tal).

    Metode 2: Vi kan ændre 2003 til at være basisåret (så det får indeks 100). Så kan vi udregne nyt I-tal for 2005, hvorefter vi igen direkte kan aflæse % -ændringen. Vi får:

    År200020032005
    Værdi25.40031.80035.500
    Indekstal

    (Basisår 2000)

    (Irrelevant men 79,9 hvis I er nysgerrige)100111,6

    De 111,6 er bare udregnet med standardformlen:

    Hvilket passer med at en direkte aflæsning giver en ægte % -stigning på 11,6 % som ved metode 1.

    1. Geometri og trekanter

    Redegør for arealformlen og fortæl om ensvinklede trekanter. Giv desuden eksempler på anvendelse af sinusrelationen.

    Arealformel:

    For retvinklede trekanter gælder der

    Så har vi ny arealformel der gælder for vilkårlige trekanter

    Vi tager lig udgangspunkt i et eksempel

    Bevis for formlen

    Vi ved at

    Vi ser at

    Dvs. så har vi

    I trekant BCH kan vi bruge sinus

    og vi isoler h, og får

    Vi indsætter

    eller

    Ensvinklede trekanter

    Trekanterne er ensvinklede hvis vinklerne er parvis lige store

    Beregning af forstørrelsesfaktoren

    Eksempel ved brug af forstørrelsesfaktoren

    (dvs. en stigning på 40 %)

    Sinusrelationen:

    I en vilkårlige trekant gælder:

    Eksempel:

    Vi skal bestemme vinkel B

    Vi kan bruge sinusrelationen fordi vi kender et bogstavepar (A og a)

    Dvs. vinkel B er 23,6

    Bevis for sinusrelationen

    Vi tegner højden fra B og får 2 retvinklede trekanter

    Vi skal bruge

    så isoler vi h og får

    og isoler h igen og får

    Da begge udtrykt er lig h, sætter vi dem sammen

    Så divider vi med og får

    1. Geometri og trekanter

    Redegør for Pythagoras. Kom derefter ind på side- vinkelberegning i retvinklede trekanter ved hjælp af cosinus, sinus eller tangens

    I en retvinklet trekant, hvor , gælder der:

    Eksempel:

    Eksempel:

     

    Omvendt Pythagoras:

    Hvis så er (trekanten er retvinklet)

    Eksempel

    Er trekant ABC retvinklet?

    Dvs. trekanten er retvinklet

    Sin, cos og tan:

    Følgende gælder i retvinklede trekanter

    Eksempel:

    Vi skal bestemme vinkel A

    Vi kender hyp. Og den modstående katete, så skal vi bruge sinus

    Husk:

    Eksempel:

    Bestem p:

     

     

     

     

     

    Bevis for Pythagoras

    Hvis vi har en retvinklet trekant ABC, så gælder der

    Vi ser på trekanten i nedenstående figur.

    Nu drejer vi trekanten og det gør vi tre gange så følgende kvadrat fremkommer.

    Vi vil nu udregne arealet på to forskellige måder.

    1. måde: Sidelængden af kvadratet er så vi får arealet af firkanten
    2. måde: Vi kan også bestemme arealet ved at lægge arealet af de fire trekanter sammen med arealet af det lille kvadrat:

    arealet af en retvinklet trekant findes ved formlen

    De to arealer er lig med hinanden, så må vi sætte dem lig hinanden

    Trækker vi fra på begge sider får vi Pythagoras' sætning

    Dermed har vi vist Pythagoras sætningen, men dog mangler vi at vise, at det indre kvadrat, er en kvadrat.

    Vi ved at

    Og vi ved at

    Det må betyde at

     

     

     

    1. Variabelsammenhænge

    Gør rede for ligefrem proportionalitet og for lineære funktioner. Giv eksempler på anvendelser heraf. Kom ind på dit projekt om x-y sammenhænge.

    Ligefrem proportionalitet

     

    Start med at definere ligningen:

    (hvor både x, y og a er > 0)

    a kaldes her for 'proportionalitetskonstanten', men det er stadig bare stigningstallet.

     

    Grafisk udseende:

     

    Sammenligner vi med den rette linie:                      (linje)

                                                                (proportionalitet)

    ser vi at en prop. bare er en ret linje hvor b = 0.

    Dvs. at prop. bare er en linje, der skærer y-aksen i 0 og derfor starter i punktet (0,0) (da både x og y jo er forlangt til at være større end 0 fra start)

    Vigtig egenskab ved proportionalitet (derfor man adskiller dem fra andre linjer):

    'Hvis x fordobles, vil y også blive fordoblet. Osv.'

    Dette er nemt at illustrere grafisk:
    Formler/udregninger ved proportionalitet:

     

    (grundformlen – vi isolerer nu a)
    (vi har fundet en formel for a, men bytter lige side, så formlen er klar til indsættelse)
    Dvs.: Et punkt (x,y) er nok til at finde prop. konstanten a!

    (*) Desuden evt.:

    (grundformlen – vi isolerer nu x)
    (vi har fundet en formel for x, men bytter lige side, så formlen er klar til indsættelse)
    Færdig formel for x!

    Lineær funktioner

    b er skæringen på y-aksen, fordi:

    vi indsætter

    Dvs. er et punkt på grafen

    a er hældningskoefficienten, dvs. når x vokser med 1, så vokser y med a

    (I SPØRGSMÅL 6, KAN I SE HVORDAN MAN BESTEMMER A OG B UD FRA TO PUNKTER, SAMT BEVISER HERTIL)

    Eksempel på lineære modeller og proportional:

    Rapportspørgsmål

     

    1. Kogning af vand (som jo er en almindelig linje y = ax + b)
    2. Diameter vs. omkreds (som er en proportionalitet y = ax)

     

    Diameter vs. omkreds:

     

    Ved diameter vs. omkreds siger I at I målte på runde objekter og fik ca. sådan en graf her:

    Her er pointen at vi forventer at få en proportionalitet, da formlen fra folkeskolen er:

    Omkreds = pi * diameter                   –       som netop er en proportionalitet, bare med andre bogstaver:

    Vi forventer altså at stigningstallet a bliver tæt på pi, og det passer jo godt med de 3,11. Endvidere forventer vi at b skal give ca. 0. Det passer også godt med at vi fik 0,23 det er stort set = 0.

    Kogning af vand

     

    Vi varmede vand op og målte temperaturen hver 10. sek. og fik noget der minder om følgende
    (se næste side + lav bare en grov skitse med 4-5 punkter en smule spredt omkring linjen):

    Stigningstal    (a)        Skæring med y (b)

    (= temperaturstigning (=Starttemp.)                                      i grader pr. sekund)

    Tallet 20,6 betyder at vandets startetemperatur var 14,3 grader og 0,31 betyder at temperaturen stiger med 0,31 grader pr. sekunder. Modellen kan bruges til at lave undersøgelser, fx: hvornår koger vandet?

    Vandet koger ved så skal man løse en ligning

    Ligningen løses for x vha. CAS-værktøjet WordMat.

    1. Lineære funktioner

    Gør rede for den lineære funktion y = ax + b. Fortæl om betydningen af konstanterne a og b og hvorledes de kan bestemmes. Giv desuden et eksempel på en anvendelse af lineære modeller.

    Start med at definere ligningen:

    (hvor a og b er konstanter)

    Stigningstal/hældningskoeffeicient      Begyndelsesværdien (skæringen med y-aksen).

    Lav nu et grafisk overblik med et eksempel på en voksende og aftagende linje:

    Det er altså udelukkende a, der bestemmer om grafen er voksende eller aftagende. Den præcise betydning af a er at hvis x vokser med 1, så vokser/falder y med a (se herover).

    Som det ses er b skæringen med y-aksen. Da x = 0 ved y-aksen kaldes b også for begyndelsesværdien, da x-aksen ofte står for tiden i eksamensopgaver.

    At b er skæringen med y-aksen kan i evt. bevise

    Bevis for at b er skæringen med y-aksen:

    Da x = 0 ved y-aksen sætter vi ind i grundligningen:
    Vi har dermed vist at når bliver . Altså går alle linjer gennem punktet (0,b) og skærer dermed y-aksen i tallet b.

    Eks. 1:

    Skærer y-aksen i
    Den er voksende da
    og den vokser med 2, når x vokser med 1.

    Eks. 2:

    Skærer y-aksen i 6
    Den er aftagende da
    og den falder med 3, når x vokser med 1.

    Bestemmelse af ligningen ud fra to punkter og

    Start med at skrive formlerne for a og b op:

    Bevis for formlerne for a og b ud fra to punkter og

     

    Det I bør skrive på tavlenDet som I kan forklare sker (mundtligt)
    Startskridt:(Fælles for alle 3 funktioner)Først sætter vi de to punkter ind i vores grundligning: y = ax+b.
    Derefter trækker vi de to ligninger fra hinanden og får (se næste celle):
    Formlen for a udledes først ved at isolere aVi hæver nu parentesen ved at skifte fortegn på leddene inden i den.
    og ophæver hinanden (kan 'streges') og forsvinder
    Vi sætter a uden for parentes
    Og isolerer nu a ved at dividere med

    Vi har nu fundet formlen for a!
    (a står godt nok til højre, men det er lige meget – vi kan bare bytte om på de to sider!)

    Til sidst udledes formlen for b nemt nu hvor a er kendtVi tager nu den nederste af de to startligningerOg isolerer nemt b ved at trække fra på begge sider
    Hvorefter vi har bevist begge formler!

    Kogning af vand

     

    Vi varmede vand op og målte temperaturen hver 10. sek. og fik noget der minder om følgende
    (se næste side + lav bare en grov skitse med 4-5 punkter en smule spredt omkring linjen):

    Stigningstal    (a)        Skæring med y (b)

    (= temperaturstigning (=Starttemp.)                                      i grader pr. sekund)

    Tallet 20,6 betyder at vandets startetemperatur var 14,3 grader og 0,31 betyder at temperaturen stiger med 0,31 grader pr. sekunder. Modellen kan bruges til at lave undersøgelser, fx: hvornår koger vandet?

    Vandet koger ved så skal man løse en ligning

    Ligningen løses for x vha. CAS-værktøjet WordMat.

    1. Eksponentielle funktioner

    Gør rede for den eksponentielle funktion y = b·ax. Fortæl om betydningen af konstanterne a og b. Giv desuden et eksempel på en anvendelse af eksponentielle modeller.

    b er skæringen på y-aksen, det kan man vise ved at indsætte

    a er fremskrivningsfaktoren

    Hvis

    Hvis

    p er procenten y vokser med, når x vokser med 1

    eksempel:

    Funktionen vokser med 20 % når x vokser med 1 og dets begyndelsesværdi er 5

    Hvad sker der hvis vokser med f.eks. 3? Man kunne jo tro den så bare ville vokse med . Men hvis det var tilfældet, ville den bare være lineær. I stedet skal vi have fat i følgende mere generelle formel:

    hvor står for x-ændringen.

    (Den anden formel: er egentlig samme formel, men bare i specialtilfældet hvor )

    Hvis vokser med 3 får vi:
    Den vokser altså med noget mere end de . Det svarer til når vi får 'renters rente', og det er det som gør den til en eksponentiel udvikling.

    Havde vi haft en der faldt med 20 % når x voksede med 1 ville den til gengæld kun 'falde' med:

    og altså ikke med .

    Eksempel

    Funktionen aftager med 7 % når x vokser med 1 og dets begyndelsesværdi er 3,2

    Eksempel på model:

    Vi ryger hash og får 20 mg THC i kroppen, mængden aftager med 29 % pr. dag

    Så kan man bruge modellen, til at finde ud af hvornår man er hash fri, man antager at man er hash fri når man har 0,01 mg i kroppen. Vi skal løse en ligning

    Dvs. efter ca. 16 dage er man hash fri

    At finde ligningen ud fra 2 punkter (tal-eksempel)

    Vi har punkterne (2 , 20) og (10 , 5)
    x1   y1      x2 y2                         (Skriv disse neden under tallene)
    Sæt så bare ind i de tidligere skrevne formler:

    (Dvs. aftager med knap 16 %, når x vokser med 1)

    Den vil censor måske gerne se jer indtaste, så vær sikker på I kan det!

    Regneforskriften (dvs. ligningen) er dermed:

    Bestemmelse af ligningen ud fra to punkter og

    Start med at skrive formlerne til udregning af og op:     (og gerne en skitse også)

    Bevis for formlerne for a og b ud fra to punkter og

     

    Det I bør skrive på tavlenDet som I kan forklare sker (mundtligt)
    1. skridtPunkterne indsættes i grundligningen.Først sætter vi de to punkter ind i vores grundligning: .
    (Af taktiske grunde sætter vi punkt nr. 2 ind øverst).
    Derefter dividerer vi de to ligninger (fordi der her står gangetegn ved b) og får så (se næste skridt):
    2. skridt
    Formlen for a udledes ved hurtigt at få b til at forsvinde. Derefter samles de to resterende a'er under ét a, og til sidst isoleres det resterende a.
    Her kan vi 'strege' b (da den er en fælles faktor i nævner og tæller) hvorefter b'erne er væk:
    Nu er problemet at a står to steder, men vi kan samle de to a'er ved hjælp af potensregneregel36.1 b) s. 108 øverst i bogen (skal I ikke huske!).

    Nu er a næsten isoleret. Vi fjerner eksponenten
    () fra a ved at tage den ()'te rod på begge sider:

    Vi har nu fundet formlen for a!
    (a står godt nok til højre, men det er lige meget – vi kan bare bytte om på de to sider!)

    3. skridtTil sidst udledes formlen for b nemt nu hvor a er kendtVi tager nu den nederste af de to ligninger fra 1. skridt, og isolerer nemt b ved at dividere over på den anden side.Vi kunne ligeså godt have brugt punkt 2, men det er formlen med punkt 1, der som regel står i formelsamlingerne.
    1. Eksponentielle funktioner

    Gør rede for den eksponentielle funktion y = b·ax og hvorledes konstanterne a og b kan bestemmes Fortæl desuden om fordoblings- og halveringskonstanter og anvendelse af eksponentielle funktioner.

    b er skæringen på y-aksen, det kan man vise ved at indsætte

    a er fremskrivningsfaktoren

    Hvis

    Hvis

    p er procenten y vokser med, når x vokser med 1

    At finde ligningen ud fra 2 punkter (tal-eksempel)

    Vi har punkterne (2 , 20) og (10 , 5)
    x1   y1      x2 y2                         (Skriv disse neden under tallene)
    Sæt så bare ind i de tidligere skrevne formler:

    (Dvs. aftager med knap 16 %, når x vokser med 1)

    Den vil censor måske gerne se jer indtaste, så vær sikker på I kan det!

    Regneforskriften (dvs. ligningen) er dermed:

    Bestemmelse af ligningen ud fra to punkter og

    Start med at skrive formlerne til udregning af og op:     (og gerne en skitse også)

    Bevis for formlerne for a og b ud fra to punkter og

     

    Det I bør skrive på tavlenDet som I kan forklare sker (mundtligt)
    1. skridtPunkterne indsættes i grundligningen.Først sætter vi de to punkter ind i vores grundligning: .
    (Af taktiske grunde sætter vi punkt nr. 2 ind øverst).
    Derefter dividerer vi de to ligninger (fordi der her står gangetegn ved b) og får så (se næste skridt):
    2. skridt
    Formlen for a udledes ved hurtigt at få b til at forsvinde. Derefter samles de to resterende a'er under ét a, og til sidst isoleres det resterende a.
    Her kan vi 'strege' b (da den er en fælles faktor i nævner og tæller) hvorefter b'erne er væk:
    Nu er problemet at a står to steder, men vi kan samle de to a'er ved hjælp af potensregneregel36.1 b) s. 108 øverst i bogen (skal I ikke huske!).

    Nu er a næsten isoleret. Vi fjerner eksponenten
    () fra a ved at tage den ()'te rod på begge sider:

    Vi har nu fundet formlen for a!
    (a står godt nok til højre, men det er lige meget – vi kan bare bytte om på de to sider!)

    3. skridtTil sidst udledes formlen for b nemt nu hvor a er kendtVi tager nu den nederste af de to ligninger fra 1. skridt, og isolerer nemt b ved at dividere over på den anden side.Vi kunne ligeså godt have brugt punkt 2, men det er formlen med punkt 1, der som regel står i formelsamlingerne.

    Fordoblingskonstant:

    er den afstand på x-aksen som svarer til en fordobling af y-værdien

    Halveringskonstant

    Man kan også aflæse

    Eksempel:

    Amfetamin, vi sniffer 20 mg, og halveringstiden er 4 timer

    x/timer04812
    y/amfetamin201052,5

    Regneforskrift:

    dvs. et fald på 16 %

    Regneforskriften bliver

    Bevis for fordoblingskonstanten

    Begyndelsesværdien er b, og vi fordobler b så har vi 2b

    Vi indsætter vores punkt ind i regneforskriften

    1. Potensfunktioner og vækstmodeller

    Gør rede for potensfunktionen y = b·xa. Du skal bl.a. komme ind på potenssammenhængen mellem x og y. Fortæl desuden om potensmodeller og giv eksempler på anvendelse.

    Start med at definere ligningen:             Bestemmer om grafen er voksende eller aftagende

    hvor både b> 0 og x > 0, hvilket

    y-værdien når (så ikke en rigtig 'begyndelsesværdi')

    Som det ses efter grundligningen er både og , hvilket betyder, at potensudviklinger kun er placeret i 1. kvadrant (= den øverste højre del af koordinatsystemet (se næste punkt)).

    Lav nu et grafisk overblik med et eksempel på voksende og aftagende potensudviklinger:

    o

    (præcis er ikke med, da er defineret større end 0 fra start af. Vises evt. med en lille cirkel).

    b er y-værdien når

    Beregning af a og b

    Eksempel: vi har to punkter

    Dvs.

    Bevis for formlerne for a og b ud fra to punkter og

     

    Det I bør skrive på tavlenDet som I kan forklare sker (mundtligt)
    1. skridtPunkterne indsættes i grundligningen.Først sætter vi de to punkter ind i vores grundligning: .
    (Af taktiske grunde sætter vi punkt nr. 2 ind øverst).
    Derefter dividerer vi de to ligninger (fordi der her står gangetegn ved b) og får så (se næste skridt):
    2. skridt
    Formlen for a udledes ved hurtigt at få b til at forsvinde. Derefter samles de to resterende a'er under ét a, og til sidst isoleres det resterende a.
    Her kan vi 'strege' b (da den er en fælles faktor i nævner og tæller) hvorefter b'erne er væk:
    Nu er problemet at a står to steder, men vi kan samle de to a'er ved hjælp af potensregneregel36.1 e) s. 108 øverst i bogen (skal I ikke huske!).

    Nu er der kun et a. Da det er ukendt kan vi ikke tage -roden, men må tage logaritmen på begge sider (for senere at få sænket a væk fra eksponent-positionen):

    Nu bruger vi så logaritmereglen til at få fjernet a fra eksponent-positionen:
    Nu skal vi bare have a isoleret, og det gør vi ved at dividere over på den modsatte side:

    Vi har nu fundet formlen for a!
    (a står godt nok til højre, men det er lige meget – vi kan bare bytte om på de to sider!)

    3. skridtTil sidst udledes formlen for b nemt nu hvor a er kendtVi tager nu den nederste af de to ligninger fra 1. skridt, og isolerer nemt b ved at dividere over på den anden side. (Vi kunne ligeså godt have brugt punkt nr. 2, men det er formlen med punkt nr. 1, der som regel står i formelsamlingerne).

     

    Potenssammenhæng

    Når x vokser med en fast procent så vokser/aftager y også med en fast procent

     

    Eksempel:

    Vi lader x-værdien vokse med 20 %

    Vi har punktet og lægger 20 % til x:

    Dvs. y vokser med 44 % når x vokser med 20 %

    Man kan også bruge følgende formel (den som Wordmat har som standart)

    Ligningen løses for r_y vha. CAS-værktøjet WordMat.

    Potensmodeller

    Forsøg ,ed snorlængde og svingningstid

    Snorlængde i cm1201008060403020
    Tid sek2,582,121,911,761,401,181,04

    Vi undersøger om der er potenssammenhæng ved at bruge potensregression

    Potens regression udført vha. CAS-værktøjet WordMat:      R2 = 0,983547

    Forklaringsgraden er større end 0,95 så der er en potenssammenhæng

    1. Statistik

    Redegør for begreberne kumuleret frekvens, sumkurve, kvartilsæt og boxplot for et grupperet observationssæt.

    Vi tager udgangspunkt i et eksempel

    Grupperet observationssæt, dvs. det er intervalinddelt

    Længde af blomsterHyppighedFrekvensKumuleret frekvens
    10-2048 %
    20-30128 % + 24 % = 32 %
    30-402786 %
    40-507100 %
    I alt50
    Typeintervallet

    (det interval, hvor der er flest)

    30 er ikke med i intervallet
    30 er med i intervallet

     

    Sumkurve

    I sumkurve forbindes punkterne med rette linjer, da vi antager at observationerne er jævnt fordelt i intervallerne

    Grupperede observationerDeskriptorer
    Interval50Kvartilsæt
    FraTilHyp.FrekvensKumuleretMindste10
    102048%8%Nedre27,08
    20301224%32%Median33,33
    30402754%86%Øvre37,96
    4050714%100%Største50
    Observation   Fraktil
    Middeltal32,4
    Spredning7,952

    Øvre kvartil betyder, at 75 % er ca. 38 cm eller derunder.

    Boksplot

    Anvendes typisk til at sammenligne med et andet observationssæt.

    Man skal bruge kvartilsættet samt største og mindste værdi, for at kunne tegne den

    Histogram

    Gennemsnit/middeltal

    Man tager antal hyppighed og ganger med interval midtpunktet og divider med summen af observationer

    Her har vi antaget at observationerne er jævn fordelt, dermed er de første 4 observationer 15 cm i gennemsnittet osv.

    Ikke grupperet observationssæt

    Lad os sige I har spurgt 12 elever, hvor mange timer de bruger på lektier om måneden og fået følgende svar i usorteret orden:

    2   7   8   4   2   0   3   9   4   6   7   3

    Sorter nu tallene i orden, men inkludér gengangere:

    0   2   2   3   3   4   4   6   7   7   8   9

    Da der er 12 tal, kan vi opdele i 4 lige store grupper på hver 25 %:

    0   2   2 | 3   3   4 | 4   6   7 |   7   8   9

    Medianen må være 4, da der står 4 på begge sider af midterstregen.

    1. kvartil vil så være gennemsnittet af 2 og 3 – dvs. = 2,5

    (Alternativt skal man her bare vælge tallet til venstre – altså 2, da vi her er nået op på lige akkurat 25 % i kumuleret frekvens)

    1. kvartil må være 7, da der står 7 på begge sider af den sidste opdelingsstreg.

    Her var der 12 tal og det var jo deleligt i 4 lige store grupper. Sådan er opgaverne ofte, men selv ved et ulige antal, kan man godt bruge metoden (medianen er så f.eks. bare det midterste tal), men måske kræver det lidt mere omtanke, når man skal finde 1. og 3. kvartil. Og metoden er kun smart hvis stikprøven består af få tal.

    1. Økonomiske sammenhænge

    Gør rede for principperne bag kapitalfremskrivning og annuitetsopsparing. Giv gerne eksempler på økonomiske sammenhænge. Inddrag gerne dit projekt.

    Fortæl om de to opsparingstyper og hvordan man bestemmer konstanterne i formlen.

    Kapitalfremskrivning:

    Formlen kan bruges til en passiv opsparing, dvs. beløbet indsættes 1 gang og derefter læner vi os tilbage og venter på renterne.

    Eksempel:

    1000 kr. indsættes på en konto, renten er 3 % p.a.

    Efter 5 år har vi

    Dvs. vi har fået 159,27 kr. i rente på 5 år

    Det er ikke noget ved!

    (her kan du evt. fortælle hvordan bestemmes, se spørgsmål 1)

    Annuitetsopsparing:

    En opsparing, hvor det samme beløb indsættes hver termin, dvs. en aktiv opsparing.

    Man kan forklare annuitetsopsparing ved at bruge formlen

    Eksempel:

    Vi indsætter 1000 kr. én gang om året, på en konto, hvor renten er 3 %.

    Efter 1. indbetaling: 1000 kr.

    Efter 2. indbetaling:

    Efter 3. indbetaling:

    Osv.…..

    Fordi:

    An = slutbeløb

    b= beløbet der indsættes hver termin

    r= renten pr. termin

    n= antal indbetalinger

    Eksempel:

    Vi laver en børneopsparing og indsætter 1000 kr. i 18 år, dvs. 19 gange i alt. Renten er 3 %.

    Dvs. vi har fået 6116,87 kr. i rente

    Læg mærke til, at renten og terminen skal passe sammen. Hvis man fx indsætter 1000 kr. én gang om måneden, så skal renten omregnes til månedlig rente.

    Bestemmelse af b:

    Bestemmelse af r:

    r kan ikke isoleres i formlen, man skal i stedet gætte en løsning (dette kan WordMat gør)

    eksempel:

    Ligningen løses for r vha. CAS-værktøjet WordMat.

    Dvs. renten var ca. på 4 %

    Bestemmelse af n:

    Ingen relaterede artikler.

    Skrevet i: Kompendier

    Skriv et svar Annuller svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

    Alexanderleo.dk
    Snydbookmakerne.dk
    Festivaltips.dk

    Danders&More

    Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

    Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altid aktiveret
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    GEM & ACCEPTÈR