I forbindelse med de store lockdowns af lande på kryds og tværs i verden, måtte alle lige pludselig begynde at se verdenen med andre briller, men for nogle var der ikke så stor en forskel fra normen og især personer der f.eks. studerede via. fjernstudie eller lignende havde for så vidt ingen forskel at mærke i hverdagens rutiner.
Indholdsfortegnelse
Når kommunikation over skærmen ikke er det samme som ansigt til ansigt
For dem der aldrig har skulle arbejde selvstændigt derhjemmefra før, var det en omvæltning, hvor øjnene åbnede op for den mængde af selvdisciplin der kræves for at holde hjulene kørende derhjemmefra, men også de elever der pludselig stod i situationen og skulle til at lære det hele hjemmefra fik lige pludselig brug for hjælp på anden måde.
Med inspio.no er der hjælp at hente som studerende fra hjemmet. Det kan nemlig være svært at forstå alting ud fra lærerens skriv eller lærerens forsøg på undervisning igennem skærmen og som det er med alt andet, så er der bare en form for ekstra filter på kommunikationen når man kommunikerer gennem skærm, som hvis man har personen overfor sig.
Nøglen til at komme igennem et onlinestudie
Det er ikke kun i Danmark at situationen hvor der har været behov for ekstra hjælp udefra har været tilfældet. Også i Norge har man haft fokus på hvordan man bedst muligt har kunne hjælpe alle slags elever med online undervisning. Her er inspio.no et af de meget anvendte hjælpemidler som man før anså som en form for snyd, men nu kan se de mange fordele ved at anvende.
Inspio.no er en platform hvor der kan hentes analyser, rapporter og notater fra tidligere elever der netop har været i samme sko som den nuværende studerende. Det kan for nogle virker som snyd at der findes adgang til disse materialer online, men for mange har det været nøglen til at komme helt igennem et studie, der ellers ville have været for svært at forstå igennem online undervisning.
Når man benytter sig af andres notater, afleveringer eller lignende, er der stadig ikke en ret til at kopiere dette og bruge som egen aflevering, men det kan være en hjælp fordi man måske har brug for andres øjne på et emne end hvad læreren har kunne levere igennem skærmen. Hvis platformen bruges korrekt, er der altså ikke tale om snyd, men et hjælpeværktøj til de studerende på onlineskolebænken.
Brug andres analyser og notater som hjælpemidler
Det har i lang tid været noget som mange har set skævt på, hvis en elev benytter sig af platforme som f.eks. inspio.no, dels fordi det ville ligge til højrebenet blot at kopiere andres materiale, men også fordi at alle andre ikke har stået med den samme forståelse som de gør nu, efter selv at have oplevet lockdown og en nødvendighed for at komme helt igennem arbejdet eller skolen med de hjælpemidler der nu er til rådighed.
Det har kostet meget for mange med de store lockdownperioder, men man kan dog fremhæve nogle enkelte lyspunkter og fordele ved disse, som f.eks. at det er blevet mere accepteret og forstået når elever kan have brug for hjælp fra andre end blot læreren.
Skriv et svar