Novellen Villy er skrevet i 1999 af Charlotte Weitze. Charlotte Weitze er en dansk forfatter som i 1994 debuterede med novellesamlingen Skifting. Fælles for mange af Weitze’s historier er at hun beskriver et univers på grænsen mellem hverdagslivet og det eventyrlige, i disse universer opsluges og forandres hendes karakterer sig ofte. Denne tendens ses også i Villy hvor karakteren Mina involveres i en forandringsproces. Novellen indgår i et forløb om overgange, derfor vil der i denne litterære artikel være ekstra fokus på netop dette tema.
I novellen træffer man 5 personer samt hunden Villy og Madsen, den er 3 sider lang og der er 90 linjer pr side. Den første person der nævnes er Inge som er gift med Hans-Kurt. Inge og Hans-Kurt bor på landet. Hun er efter et uheld endt i en kørestol og derfor er det nu Hans-Kurt som varetager haven og gården. Det er ham som har ansvaret og magten på gården, denne status understreges i måden hvorpå læseren introduceres til ham. Han introduceres som en jovial mand med en stor næve(magt) og et stort skæg(visdom)[1], to attributter der ofte forbindes med magt og visdom. Det er ham som har opdrættet hunden Villy, som har vokset sig stor og stærk. Forbindelsen mellem Villy og ham vil blive berørt senere i analysen.
Konen Inge har derimod aldrig haft et tæt forhold til Villy, hun har aldrig hverken kløet eller gået tur med den. Inge er en stor og tavs kvinde, hun smiler ikke, hun er usoigneret og hendes øjne er store og tomme. Men ved hjælp af flashbacks bliver det klart at sådan har hun ikke altid været. Tidligere var Inge glad og sprudlende, det ser man bla. da hun lærer Mina at tage skægstubbe ud med en pincet[2]. Efter den invaliderende ulykke har Inge mistet muligheden for at komme væk fra hendes og Hans-Kurts anstrengte forhold, noget hun ellers tidligere ofte benyttede sig af. Førhen stak hun af fra det dødsdømte forhold, uden samliv og passion, hen mod Hr. Madsen – mod passionen og drifterne[3]. Men da dette ikke længere er en mulighed mister hun livsglæden og overskuddet. Hun orker ikke engang at smile, selv ikke til den lille søde Mina som kommer på besøg.
Mina er en uskyldig lille pige – fyldt med livsglæde og entusiasme. Men hun keder sig i selskab med de voksne, hvorfor hun går ud i gårdhaven og leger med hunden Villy. Villy er hendes bedste ven og hun snakker til den som om den forstår hvad hun siger. Legen bliver på et tidspunkt så vild at Villy river hendes kjole itu, men da faderen spørger ind til det beskytter hun Villy og prøver at skjule denne side af ham[4]. Mina bliver paradoksalt nok offer for netop denne side af Villy da hun til sidst angribes af hunden. Igennem novellen oplever hun en udvikling, hvor hun går fra uvidenhed til erkendelse – fra barn til voksen. Historien fortælles igennem en 3. Persons personbunden fortæller, det er her Mina som fortælleren er bundet til.
”Villy” kan efter berettermodellen opdeles i Anslag, Præsentation, Uddybning, Point of no Return, Konfliktoptrapning, Klimaks, Udtoning. Anslaget er i denne novelle meget kort og skal findes mellem S1L1-5, hvorefter præsentationen af karakterne påbegynder. Præsentationen varer indtil S2L7, hvor de væsentligste karakter introduceres herefter er der en uddybning indtil S4L10. I denne periode er Villy og Minas leg blevet voldsommere og voldsommere og da Mina vågner op efter at være faldet i søvn er der Point of no Return. Det er værd at nævne at dette er det eneste sted i teksten hvor der er et mellemrum mellem tekstlinjerne[5]. PONR varer indtil S4L37 da hun vælger at løbe mod skoven træffer hun det valg som ender med klimakset. Fra dette punkt og indtil S5L43 hvor klimakset indfinder sig. Det ender i en åben slutning.
Sproget er overvejende simpelt med mange korte og præcise sætninger, det er moderne og er nemt at forstå.
Handlingen i ”Villy” udspiller sig på en gård på landet samt på en nærliggende mark og skov, hvor specielt gårdhaven er ramme for en stor del af handlingen. Gårdhaven beskrives som et lille paradis, eftersom haven er fint beplantet samtidig med der findes ribs og bambus, samt en nyklippet hæk og et flot æbletræ. Ordvalget (paradis) og æbletræet leder tankerne hen mod ”Edens Have” og Syndefaldet[6]. I haven er der pæne kanter af græs, flotte buske og et fint rosenbed. Haven er Hans-Kurts og Inges forhold udadtil, men ikke langt derfra, faktisk kun lige over ligusterhækken der ligger markerne med det grønne korn og den vilde grønne skov – disse symboliserer drifterne og lysten. Den korte afstand i teksten mellem de grønne marker/grønne skov til det oprejste flag indikerer endvidere at der er nogle drifter forbundet med skoven og markerne[7].
Lyst og mangel på samme er et gennemgående tema i denne novelle, f.eks. symboliserer æbletræet og de manglende frugter Inge og Hans-Kurts samliv, som de seneste par år ikke har fungeret som det skulle[8]. Æblerne symboliserer i denne novelle den seksuelle udvikling og erkendelse, desto rødere desto mere seksuelt udviklet, mens de grønne æbler som Mina holder beskriver hendes ulmende seksualitet som endnu ikke er fuldt udviklet[9]. Der er tre gennemgående farver i novellen som alle har en klar symbolsk betydning. Den grønne, hvide og røde. Den hvide farve symboliserer naturligvis uskylden[10], den grønne symboliserer de latente drifter som ulmer og den røde farve symboliserer den fuldbyrdede passion og lidenskab.
Mina går fra at være uskyldig/uvidende/barn til at blive moden/oplyst/voksen, forandringen ses tydeligst til sidst da hun taber de hvide blomster ud af sine hænder i forbindelse med Villy’s angreb.
Men tabet af uskylden er ikke kommet pludseligt om end det kan virke sådan, hendes drifter og lyster har hele tiden været der førhen har de bare ligget latent i hende, dette ses i måden hvorpå Mina tiltrækkes af den grønne skov og hvordan hun med grønne æbler leger med Villy. Men det er først da hunden Villy lægger hovedet i hendes skød at hendes seksualitet vækkes og transformationen begynder[11].
Hunden Villy indgår i en form for symbiose mellem den og Hans-Kurt. Som tidligere nævnt så er det Hans-Kurt der har fodret Villy så den er blevet stor og stærk. Der er mange ligheder mellem Villy og Hans-Kurt, Inge vil f.eks. ikke have noget at gøre med Villy på samme måde som hun ikke har noget samliv med Hans-Kurt[12]. Hans-Kurts negative følelser/handlinger bliver udført af Villy, det er den som straffer Inge for hendes manglende troskab til Hans-Kurt og det er den som straffer Mina for at søge den seksuelle erkendelse efter Hans-Kurt har bedt hende vente til hun er moden/voksen[13].
Tematikkerne som berøres i ”Villy” er mange, der er bl.a. barn/voksen, umoden/moden, uvidenhed/erkendelse, fanget/fri, livsglæde/tungsind. Alle er de i denne novelle forbundet til drifter/lidenskab.
Budskabet Charlotte Weitze forsøger at sende kunne være at man skal være modig nok til at søge lykken, selvom det kræver at man bryder med noget man i en lang årrække har været i (Inge og Hans-Kurts forhold) ellers ender det med man dør ud – at man mister livsgejsten og lader sig nøjes.
”Villy” har mange paralleller til eventyret Rødhætte. Især er det interessant hvordan gentagelsen af miljø(skov) karakterer (hund/ulv og pige) samt tema gentages.
[1] S1L6-7 Mina hilser på hans brede næve, han ler i sit store skæg
[2] S1L21 Sidste sommer viste hun grinende hvordan hun trak dem ud og S2L39 Mina kan tydeligt huske dengang Inge ikke var som nu.
[3] S4L40 Sommetider hørte hun dem skændes.. Inge to sin knallert og kørte ud i sommernatten
[4] S2L31 Hvad er der sket med din kjole? Er det Villy? Spørger far, ”nej han er jo min bedste ven” siger hun.
[5] S4L10 PONR
[6] S3L38 sikke et lille paradis i har her og S3L30 De løber rundt om æbletræet.
[7] S2L14 Flaget er sørme også hejst i dag. Det hænger slapt i lummerheden.
[8] S3L33 Men æbletræet har mærkeligt nok ikke givet så meget de sidste par år, det er ellers sådan nogle flotte røde nogen, saften driver af dem.
[9] S4L17 Da hun kaster med små grønne æbler som han villigt løber efter
[10] S5L44 Mina vælter, taber de hvide blomster
[11] S4L1 Han lægger hovedet i hendes skød
[12] S1L37 Inge har aldrig kløet ham på maven eller gået tur med ham og S2L40 Ja, Inge og jeg havde jo ikke rigtigt noget samliv i tiden op til ulykken
[13] S2L28 Mina du må ikke plukke æblerne før de er modne, råber Hans-Kurt
Skriv et svar