Indholdsfortegnelse
Molins model
Molins model= partiadfærd +valg af standpunkter
Valg af standpunkt: Fx hvordan er enhedslisten nået frem til, at de gerne vil støtte regeringens finanslov.
Interessefaktor: Hvilke interesser partiet har, dækker ikke kun over ideologierne. De vil gerne ramme deres vælgeres interesser.
Opinionsfaktor: Opinion handler om befolkningen
– Kontinuitet: Overensstemmelse mellem der partiet siger og det de gør. Partiet må ikke lige pludselig skifte mening.(langsigtet)
– Popularitet: Emnet skal være populært hos befolkningen.(kortsigtet)
Parlamentarisk faktor: Er de hensyn et parti må tage til de andre partier i folketinget. Fx må enhedslisten tage hensyn til SF, A og B.
Personfaktor: En partileder kommer til at fremstå som partiets talsmand og skal derfor vise troværdighed over for befolkningen, samt have evnen til at kommunikere.
Ydre faktorer: Dette er at partiet kan blive nødt til at tage hensyn til politik ude fra, fx EU, økonomisk krise.
Kernen af dansk politik altså de 4 gamle partier: Radikale Venstre, Socialdemokraterne, Venstre, Konservative
Klasse parti: Har en bestemt målgruppe fx arbejde
Mange medlemmer af partiet
(Fra 1905-1973 (jordskredsvalg) de 4 ,,gamle” partier mistede vælgere. Catch all partier opstod Fremskridtspartiet hvoraf der kom DF, centrum demokraterne og kristen demokraterne)
”Catch all parti”:
Forsøger at fange all vælgertyper
Forsøger at indhente stemmer fra mærkesager
Forsøger at marginalvælgernes stemmer
Ikke nødvendigvis en fast ideologi som gamle partier4
Populisme:
Skifte holdning efter hvad der stemmer i.
Negativ parlamentarisme:
En regering må ikke have et flertal imod sig.
Parlament med pariter + mandatfordeling
Eks
- 20 mandater
- 20
- 25
- 35
100 mandater i alt
A og Ds vil sandsynligvis ikke komme sammen ind da de e for langt væk fra hinanden.
B+C = 45 mandater
D med C som støtteparti = 35
A+B+C
B+C+D
Man må ikke have flertal imod sig
Fagbegreber og noter
- Materielle værdier og immaterielle
- Feedback
- Demokrati
- Autokrati – et selvstyret
- Teokrati – guds-styret fx i Iran er der situationer hvor det er de ”højere magter” der ender med at bestemme
- Direkte demokrati(stammer helt tilbage fra oldtiden, det er hvor borgene selv bestemmer politiske spørgsmål) og repræsentativt(indirekte) demokrati
- Forholdstalsvalg og flertalsvalg i enkeltmandskredse
- Parlamentarisk demokrati.
- De amerikanske demokratiform kaldes for et præsidentialsystem
- Magt læs nederst i dette dokument om magt og spin.
Samfundsfag Vælgere og valgsystemer
Kernevælgere: stemmer typisk det samme og er svær at rykke til et andet parti
Marginalvælgere: er nemme(re) at flytte politisk
Valgsystemer
Flertalsvalg
Forholdstal valg
537 stemmer ved valg af George Bush. Små tilfældigheder gjorde at Bush blev præsident (stemmer som blev annulleret, altså der var skrevet på blanketten)
I Danmark er der to typer af mandater
Kredsmandater 135: der sikrer den geografiske repræsentation
Tillægsmandater (40):
Forholdstal:
– Sværere for et enkelt parti: at danne regering
– Tvunget til at samarbejde
– Mere ustabile regeringer
Flertalsvalg
-Skidt for små partier
– Stor spænding
Downs model
Politikere—>rationelle egoistiske —> mål:stemme maksimum
De amerikanske partier
Der er undergrupperinger indenfor de to store partier (demokraterne og republikanerne)
Af disse er den religiøse og traditionsbundne (noget med Tea Party)
Vigtige grupperinger ved USA valg: Latinos for Obama.
Magt og Spin
Spin —> Hvordan politikerne bliver set i medierne, man kan spinne det i en bestemt retning.
Magt:
Direkte magt = én person for en anden person til at gøre det person vil.
Indirekte magt= Fx man gør som person ønsker pga frygt
Bevidsthedskontrollerende magt: manipulation af en person til at få fx nye interesse.
Diskursiv magt: tale godt om noget bestemt/fremhæver det positive ved noget
Institutionel magt: fx på peger at har vi altid gjort
Menneskerettigheder
Delt op i to runder
1 runde: 1700 tallet liberalistiske tænkers overvejelser om demokrati
Ud over stemmeret ønskede man bla
Ytrings- og forsamlings frihed
Fri religionsudøvelse, retsbeskyttelse og ejendomsret – 1 gruppe af krav betegnes som de politiske menneskerettigheder
- Runde
Efter afslutningen af 2. Verdenskrig
FN vedtog og offentliggjorde i 1948 verdenseklæringen om menneskerettighederne
Borgerlige og politiske rettigheder
Dels var da nogle nye sociale og økonomiske menneskerettigheder disse fastslår at alle mennesker har krav på en tilfredsstillelse man levestandard en uddannelse et arbejde er et socialt sikkerhedsnet
Det er mest kendte domstol i international sammenhæng af den internationale domstol der er placeret i Haag i Holland
Partier er benytter det klassiske ideologier forskelligt ikke det der med at tale om ideologi forgreninger
Venstre højre akse venstrepool står for økonomisk lighed og en stærk statsmagt
højre pol udtrykker ønske om økonomisk frihed og en svag stat
Venstreorienteret -Tilhænger af social lighed og samfundets ressourcer via skatterne og en stor velfærdsstat venstreorienteret er socialist
Høreorienterede- liberalistisk orienterede ønsker en høj grad af økonomisk frihed lave skatter og frie økonomiske valg hvilket indebærer begrænset statsmagt
Nypolitik eller værdipolitik er nye og mere ikke-materielle spørgsmål som fylder den politiske dagsorden
Issue voting-betyder at den enkelte vælger kigger på de politiske partier os forskellige holdninger til hvad de spørgsmål og herefter sætter kryds ved det parti som beskrivelse repræsenterer vælgernes holdninger til fx indvandrere kamillete klima osv
Moderne værdier er-fx-tolerante holdninger til kriminelle sammen til fremmede kultur indvandrere og flygtninge
traditionelle værdi for eksempel strammer politik overfor kriminelle samt udpræget skepsis overfor øget indvandring og fremmede kultur
Velfærdsstaten
Bygget over socialisme – social demokratisme
- Sikkerhedsnet, fordi den hjælper folk, der har brug for det
- Sikrer en minimumslevestandard, hvis man opfylder bestemte betingelser
- Man hjælper hinanden ved at betale skat, som omfordeles til serviceydelser
- Skaber lighed
- Progressiv skat i Danmark
- Stor stat til at forvalte velfærden
- Velfærdsstaten staten marked og civilsamfundet alene eller sammen forsøger at skabe mest mulig velfærd inde for mulige økonomiske rammer returkravene offentlige og involvering er stor nok til at kunne modvirke konsekvenserne af markedsfejl(monopoler arbejdsløshed og inflation)- sikret en garanteret minimum lige levestand
- Danmark er indrettet sådan at velfærdsstaten sikre en minimum levestandard for fx syge ældre og arbejdsløse og så videre
- Den danske Velfærdstat at udvikle over tid
- 19 33 vedtog Steinckes socialreformen en ny sociale forhold men samlet alle hedde Siri sociallov i fire lovkompleks er Sean tydeliggjorde de sociale rettigheder -hvilke borgere der kunne dækkes og hvordan dækningsgraden bare på nær
- Før 1933- skønsprincip – ydmygende princip – hvis man bad om offentlig hjælp skulle man vurderes og hvis man så fik hjælp blev man frataget sin politiske stemmeret.
- Staten for penge fra skatter og afgifter og som Vi borgere betaler
Den universelle(socialistisk) – ”Robin Hood” princippet – tager fra de rige og giver til de fattige
Staten: høj
Markedet: lav
Civilsamfund: lav
(hovedsageligt i de skandinaviske lande)
Den residuale(resterende) (liberal)
- Esping Andersen kalder den liberal bl.a. fordi markedet er helt centralt for borgernes adgang til støtte og velfærdsydelser
Staten: lav
Markedet: høj
Civilsamfund: nogen grad
Den korporative(konservativ)
Virksomheder og staten indgår i tæt samarbejde – interessefællesskab for at sikre borgene et vist velfærdsniveau. Fx kirken og familien er helt centralt inde for civilsamfundet
Ikke individet der er fokus på, men helheden (hele familien)
Staten: nogen grad
Markedet: nogen grad
Civilsamfund: høj grad
Skema over velfærdsmodellerne på næste side
Universel model | Residual model(angelsaksitiske | Korporativ model | |
Statens rolle | Spiller en stor rolle Staten skal sikre borgernes velfærd igennem serviceydelser og omfordeling via skatten | Staten skal have en tilbagetrukket rolle og kun støtte dem der kan klare sig på markedet | Nogen grad Staten skal spille en tilbagetrukket rolle og støtte dem på arbejdsmarkedet via tilskud Kun sikre de borgere som er uden for arbejdsmarkedet og som ikke for hjælp af civilsamfundet |
Civilsamfund ets rolle | Spiller en mindre rolle Hver eneste borgers velfærd ses som et offentligt anliggende Civilsamfundet spiller kun en rolle på udvalgte områder, fx besøgsven, lektiehjælp, tandlægen | Spiller en større rolle Borgerne kan selv sammensætte deres velfærdsordninger via private forsikringer, så de passer til deres egne individuelle behov | Nogen grad Markedet kan i nogen grad løse borgernes behov for velfærd gennem forsikringsordninger. I sær for borgere ,der er tilknyttet arbejdsmarkedet |
Markedets rolle | Spiller en mindre rolle Fri markedsøkonomi = negative konsekvenser Og kan i mindre grad varetage borgernes velfærd fx forsikringer – livsforsikring, sundhedsforsikring | Markedets rolle er en mellemting Dem der ikke har en privat forsikring, må ikke søge støtte i civilsamfundet, da de offentlige ydelser ofte er utilstrækkelige | Høj grad De borgere, der står uden for arbejdsmarkedet og ikke er forsikrede gennem familie relationer, må søge støtte i civilsamfundet, fordi statens ydelser er små |
Ideologisk udgangspunkt | Socialdemokratisme | liberalistisk | Konservativ |
Skat | Alle skal betale skat, men ikke lige meget. Højskat (mange offentlige ydelser) | Skatten er lav, hvilket betyder at den offentlige sektors serviceydelser ikke er af samme kvalitet som den private sektors ydelse | Dem der er på arbejdsmarkedet skal betale skat |
Hvilke lande har denne model? | Skandinaviske lande Fx Danmark og Sverige | USA, Irland og UK | Centraleuropa fx Spanien, Østrig og Tyskland osv. |
Andet? | Residual betyder resterende |
casper skriver
tak