• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / STX / Historie / Noter: 1. verdenskrig, årsag involverede parter og forløb

Noter: 1. verdenskrig, årsag involverede parter og forløb

april 27, 2016 af Alexander Leo-Hansen Skriv kommentar

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Indholdsfortegnelse

  • 1 Verdenskrig 1914-18
  • 2 Versaillesfreden 1919 – forhandlingerne, selve indholdet og en vurdering, konsekvenser på kort og lang sigt (både politisk og økonomisk)
  • 3 Weimarrepublikken – opståen, indhold, problemer (modstandere)
  • 4 Situationen i Tyskland i 1920’erne:
  • 5 Det nazistiske partis udvikling frem mod magtovertagelsen 1933
  • 6 Hitlers udenrigspolitik – overordnet syn og konkrete initiativer fra magtovertagelsen og frem mod begyndelsen af 2. Verdenskrig (1939)

Verdenskrig 1914-18

  • Årsag, involverede parter, forløb, frontoplevelsen (forholdet mellem forventninger og realiteter), våbenhvilen

Tiden var præget af spænding og oprustning. På den ene side Frankrig, England, Sovjet. På den anden side Østrig-Ungarn, Tyskland.

Årsag og involverede parter: Serbisk nationalist skyder den Østrig-ungarske kronprins. Østrig-Ungarn erklærer Serbien krig. Tyskland følte sig presset og erklærede Sovjet krig og lidt senere Frankrig. Tyskland blev nødt til at invadere Belgien, som havde en neutralitetspagt med England, som derfor blev tvunget ind i krigen.  

Forløb: Det blev hurtigt en skyttegravskrig grundet den nye teknologi.

Frontoplevelsen: Ikke bange for at dø efter sådan grusomhed, alle dør, men de prøver at stå sammen alligevel. (regnede med krigen ville vare et par måneder)

Våbenhvile: Den tyske kejser ville ikke indse nederlaget og blev tvunget af det tyske social demokratis leder, for at du ikke skulle træde ud af regeringen.

Versaillesfreden 1919 – forhandlingerne, selve indholdet og en vurdering, konsekvenser på kort og lang sigt (både politisk og økonomisk)

Forhandlinger: Sovjet, Frankrig, England og Tyskland

Indhold: Alsace-Lorraine skulle tilhøre Frankrig igen, det tyske Saar-område skulle kontrolleres af Frankrig, Tyskland skulle betale kæmpe krigsskadeerstatning, hæren skulle reduceres, flåden begrænses og Rhinlandet skulle demilitariseres.

Tyskland følte sig ydmyget og var imod, men var tvunget til at acceptere traktaten.

  • Wilsons 14. punkter om vilkår for freden:

Bl.a.: frihandel, selv at bestemme regeringsform, grænser fastlægges efter nationalitetsprincip,

  • Clemenceaus (den franske premiereminister) holdning til fredsaftale – skyldsspørgsmålet

Ønskede Frankrig skulle have større grænser, en større erstatning fra Tyskland à ville uskadeliggøre Tyskland

  • De andres stormagters holdning

Fællesholdning: Tyskland havde tabt krigen.

Weimarrepublikken – opståen, indhold, problemer (modstandere)

Opståen: Nationalforsamling skulle lave den tyske forfatning

Indhold: Tyskland blev erklæret for en republik, hvis udøvende magt lå hos rigspræsidenten, den lovgivende magt lå hos rigsdagen, mænd og kvinder over 20 år havde valgret, hver delstat fik sit eget lokale parlament og delstatsregering, rigsråd som bestod af repræsentanter fra de enkelte delstatsregeringer.

Problemer (modstandere): de tyske kommunister ønskede et Sovjet-tyskland og skyldte krigsnederlaget på socialdemokraterne.

Situationen i Tyskland i 1920’erne:

1919-23:       Økonomisk kaos, inflation, polarisering, Ruhrbesættelsen 1923, SA og deres rolle, NSDAPs opstart, tilslutning, politiske mål og midler, Ølstuekuppet 1923

1924-28:       Dawes-planen og efterfølgende økonomisk fremgang, demokratiske partier har fremgang

1929 –   :       Verdenskrise (Wall Street krak) og hvordan det påvirker Tysklands situation (økonomiske og politiske krise er godt for nazisterne!)

Nazistisk ideologi og visioner

  • punkts-programmet:

Hovedtræk: Stor Tyskland, Versailles-traktat annulleres, kolonier, kun oprindelige tyskere kan have tysk statsborgerskab (folkefælle)

  • Racelære og antisemitisme

Jødehad

  • Førermyten og symboldyrkelsen
  • Propaganda

Det nazistiske partis udvikling frem mod magtovertagelsen 1933

  • Metoder – partiets dobbeltkarakter: Bruger både det legale demokratiske system og uparlamentariske metoder (vold og terror (SA), propaganda)
  • Årsager til partiets fascinationskraft og konkret til magtovertagelsen (incl. Hitler som person)
  • Selve magtovertagelsen og konsekvenser af den, bl.a. intensiveret propaganda, nazificering af Tyskland og tyskerne

Hitlers udenrigspolitik – overordnet syn og konkrete initiativer fra magtovertagelsen og frem mod begyndelsen af 2. Verdenskrig (1939)

  • Grundtanke: Lebensraum og Stortyskland

Erhvervelse af ny jord (kolonier), frugtbar jord i Ukraine og Rusland

  • Konkret: Øget oprustning, flådeaftale med England 1935, Rhinbesættelse 1936, Østrigs Anschluss 1938 (”Heim ins Reich-politik), Sudeterlandet 1938, Münchenforliget sept. 1938, Resten af Tjekkoslovakiet 1939, Polen 1939
  • Stormagternes reaktioner (appeasement-politikken: Hvorfor? Virkning?)

Eksempler på lidt specielle begreber/udtryk, som I skal kunne anvende og forklare:

  • Dolkestødslegenden

Den henfører Tysklands nederlag til en række indenlandske faktorer i stedet for en forfejlet militærstrategi. Især understreger teorien at offentligheden ikke havde svaret det patriotiske kald på det mest afgørende tidspunkt og nogen endda havde saboteret krigsindsatsen.

  • Polarisering

Hvor mange der styrer verden. Nu er der bipolarisering (2 der styrer verden – USA, Rusland)

  • Antisemitisme

Jødehad

  • Lebensraum

Erhvervelse af ny jord (kolonier), frugtbar jord i Ukraine og Rusland

  • Appeasementpolitikken

England ønskede at stabilisere Europa og gjorde intet ved Tysklands oprustning

Ingen relaterede artikler.

Skrevet i: Historie

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

Alexanderleo.dk
Snydbookmakerne.dk
Festivaltips.dk

Danders&More

Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR