• Sitemap
  • Annoncering
  • Om
  • Kontakt

Skoleanalyser.dk

- Din vej til topkarakter

  • Forside
  • HHX
    • Afsætning
    • Erhvervsret
    • International Økonomi
    • Opgaver
    • Samtidshistorie
    • Virksomhedsøkonomi
  • STX
    • AT Metoder
    • Billedkunst
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Erhvervsøkonomi
    • Fransk
    • Fysik
    • Historie
    • Kemi
    • Mediefag
    • Oldtidskundskab
    • Opgaver
    • Psykologi
    • Religion
    • Samfundsfag
  • HTX
    • Kommunikation/IT
    • Opgaver
    • Teknikfag
    • Teknologi
    • Teknologihistorie
  • HF
    • Opgaver
  • Tilføj noter
  • Kompendier
  • Blog
  • Litteraturlistegenerator
  • Beregnere
Du er her: Forside / STX / Erhvervsøkonomi / STX faglige erhvervsøkonomi begreber

STX faglige erhvervsøkonomi begreber

oktober 23, 2014 af Alexander Leo-Hansen Skriv kommentar

1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (3 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...

Erhvervsøkonomi begreber

Idé:

Hvad producerer virksomheden?

Mission:

Hvem producerer den til. Hvad skal man være god til?

Vision:

Hvorfor producerer de den det?

Værdier:

Etiske værdier om virksomhedsdrift (undgå for mange døde babysæler, fyringer af sygemeldte etc.)

INNOVATION

Udvikling af et nyt produkt.

Invention er opfindelsen.

Innovation er et spørgsmål om succesfuld udnyttelse af idéer.

Produktet skal gøre hverdagen lettere for målgruppen.

Markedsføre sit produkt samt branding.

Inkrementel innovation er kun en udbygning af produktet, som forbedres hvert år.

Radikal innovation er noget nyt, der ikke er set før.

Produktinnovation: Opfinde et nyt produkt og nye maskiner til at lave disse.

Service innovation: Virksomheden tilbyder en ny service. Ryanair = lave priser.

Proces innovation: Produktion er anderledes. Hos IKEA samler kunderne tingene.

PLC Kurven: Introduktion, vækst, modning, nedgang.

Interessant analyse: Medarbejder, ledelse, kunder, leverandører, långivere, konkurrenter, aktionærer, lovgivere.

Den højteknologiske iværksætter: Akademisk uddannelse. Stort gåpåmod. Store ambitioner. Innovative produkter.

Forretningsmanden: Erhvervsmæssig baggrund. Viden om markedet og erfaring. Marketing kendskab. Netværk.

Opfinderiværksætteren: “Opfinderen”. Mange ideer. Ingen teknisk viden. Kreativ.

Udbryderkongen: Arbejdet i branchen, og vil være selvstændig. Kendskab til kunder og marked.

Håndværkeriværksætteren: Faglært. Kendskab til kunders ønsker og markedsforhold. Mangler viden om regnskab.

Hobby: Kreativ, ingen uddannelse, iværksætter ved siden af sit job.

Enkeltmand:  En ejer, Ingen indskud, Personlig hæftelse, Ingen offentlig regnskab,

Interessantselskab I/S: Flere ejere, Ingen indskud, personlig og solidarisk hæftelse,

Anpartsselskab Aps: Flere ejere, 50.000 i indskud, offentlig regnskab, hæfter for det indskudte (banklån = personlig),

Andelsselskab: Flere ejere, personlig og solidarisk hæftelse

Aktieselskab A/S: Flere ejere, auktionere øverst, 500.000 indskud, hæfter for det indskudte, offentlig regnskab,

Franchising: Man giver en licens til en person/virksomhed, som må bruge deres navn og logo.

Marked, Branche, Industri

Marked: Fx vindenergi

Branche: Grøn energi

Industri: Sekundær + primær (energiindustrien)

SWOT analyse (indenfor virksomheden/mikroforhold)

Intern: Styrke og svaghed.

Ekstern: Muligheder og trusler.

PEST analyse (omverden/makroforhold)

Politisk(politiske ting, der kan skade virksomheden), Økonomisk(samfundets økonomi), Social(forbrugeradfærd og tendenser), Teknologisk(kan optimere virksomheden eller true den)

Porters Five forces(konkurrencesituation):

Leverandørenes magt
Trussel fra nye udbydere
Kundernes magt
Substitutter (produkter der erstatter)

Fuldkommen konkurrence: Mange virksomheder, ingen barrierer
Oligopol: Få virksomheder, signifikante barrierer, betydelig prisindflydelse

Monopolitisk konkurrence: Mange virksomheder, ingen barrierer, ingen tilgængelig information

Monopol: En virksomhed, mange barrierer, ingen tilgængelig information, stor prisindflydelse

Boston Matrix(produktanalyse):

Spørgsmålstegn: Nyt produkt, stor satsning
Stjerne: Høj markedsandel (markedsleder), neutral cashflow.
Malkeko: Her tjener de mange penge.
Hund: Ingen penge, fjerne dette produkt. Lille marked.

Porters tre konkurrencestrategier:

Hele markedet vs niche marked.

Omkostningsstrategi: Være ultra billig, stort marked

Differentiering: Fokus på kvalitet, høj pris, niche

Ansoffs vækstmatrice:

Forøget markedsandel: Få større markedsandel for sit produkt.

Produktudvikling: Lave nye produkter til sit eksisterende marked. Øget risiko

Markedsudvikling: Ekspanderer til udlandet og få flere butikker. Nyt kundesegment.

Diversifikation: Nyt produkt og nyt marked. Stor risiko

Vertikal integration: Opkøbe underleverandører

Horisontal integration: Opkøbe konkurrenter eller lave nyt firma med samme produkter.

Joint ventures: To virksomheder går sammen om et produkt.

Strategiske alliancer: Dele kunder, få viden fra partneren.

Fusion: To virksomheder slår sig sammen til en. Man afværger en krise.

Takeover: En virksomhed køber sin konkurrent.

Blue Ocean: Nye marked, ingen konkurrenter, tjener massere af penge, lave omkostninger og diffencieret produkt.

Red Ocean: Hård konkurrence.

Købsmotiver:

Band-waggon-effekten: Kunderne køber det, som deres venner køber, så de selv er med på moden. Fx tøj

Veblen-effekten: Kunden køber produktet for at opnå prestige, og kunne blære sig med det. Fx rolex, dyr bil

Snob-effekten: Kunden vil gerne skille sig ud. Det kan BÅDE være dyre og billige vare, og kunden kan fx gå op i økologi og fairtrade o.l

Thrifty-effekten: Her går kunden efter et godt køb. Det kan også være dyre vare, men det skal stadigvæk være et godt køb.

Købsadfærd:

Complex Buying Behavior: Meget research

Dissonance Reducing Buying Behavoir: Stort behov, men produkter er ens

Habitual Buying Behavoir: Ikke involveret, Vane produkt.

Variety Seeking Behavoir: Ikke involveret, kan skifte brand

Segmentering:

Geografiske: Her skal man tænke på de forskellige kulturer i landende, da de kan have indflydelse på salget.

Socioøkonomiske: Opdeling af befolkningen i alder, generationer, køn, uddannelse og indkomst.

Psykologiske: Kunderne bliver opdelt i deres personlige værdier og principper samt interesser.

Minervamodellen(livsstil):

Blå: Moderne, karriere, liberal

Grøn: Moderne, idealistisk, lang uddannelse, miljøbevidst, politik

Violet: traditioner, imod trends

Rosa: Traditionelle, kort videregående uddannelse

Grå: I midten.

Produktmix:

Sortiment i bredden: forskellige produktgrupper

Sortiment i dybden: mange produkter i en produktgruppe

Branding: Reklamere for sit navn og opnå troværdighed

Service: Tilbyde service – reparation til tingene.

Emballage: Pakker tingene flot ind. Bokse.

Ingen relaterede artikler.

Skrevet i: Erhvervsøkonomi

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Skoleanalyser.dk er en reklamefinansieret side, der indeholder affiliate links og annonce artikler.

Alexanderleo.dk
Snydbookmakerne.dk
Festivaltips.dk

Danders&More

Copyright © 2023 · News Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind

Skoleanalyser.dk bruger cookies. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies. Denne information deles med tredjepartOK Reject Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR